بررسی تاثیر اکسیژن درمانی بر درد پس از عمل جراحی سزارین

چکیده:
درد پس از جراحی احساس ناخوشایندی است که می تواند عوارض زیادی برای بیمار ایجاد کند. امروزه از روش های متعددی برای کاهش یا از بین بردن درد استفاده می شود که از رایج ترین آنها می توان به استفاده از داروهای مخدر اشاره کرد. روش های کنترل درد اگرچه در برخی موارد مؤثر هستند اما هریک از آنها دارای عوارضی است که استفاده از آنها را محدود می کند. هدف از این مطالعه بررسی اثر اکسیژن درمانی بر درد بیماران بعد از عمل جراحی سزارین است.
در این مطالعه 120 بیمار که کاندید عمل جراحی انتخابی سزارین بودند مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت کنندگان در پژوهش به طور تصادفی به دو گروه مطالعه و کنترل تقسیم شدند. بیهوشی و داروهای مصرفی در طی عمل و تا 6 ساعت پس از عمل در دو گروه یکسان بود. گروه مطالعه بلافاصله پس از عمل جراحی 8 لیتر / دقیقه اکسیژن با ماسک ساده به مدت 6 ساعت دریافت کردند اما به گروه کنترل طبق روش روتین بیمارستان هیچ اکسیژنی داده نشد (به جز نیم ساعت اول پس از عمل در بخش بهبود که پنج لیتر در دقیقه با ماسک اکسیژن داده می شد). درصد اشباع اکسیژن خون شریانی و درد بیماران در مرحله بعد از عمل توسط پرستاران آموزش دیده ثبت شد. برای بررسی و مقایسه یافته ها در دو گروه از آزمون های آماری تی و کای دو با حدود اطمینان 95% استفاده شد. نرم افزار اس پی اس اس برای آنالیز اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت.
مشخصات مورفومتریک و دموگرافیک بیماران در دو گروه اختلاف معنی داری نداشت. میانگین درصد اشباع اکسیژن خون شریانی بیماران در دو گروه در حین عمل یکسان بود اما در مرحله پس از عمل در میانگین درصد اشباع اکسیژن خون شریانی بیماران در دو گروه اختلاف معنی داری مشاهده شد (p<0.05). میزان درد بیماران در اولین درخواست مسکن و همچنین در دومین درخواست مسکن در گروه مطالعه به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود. همچنین میانگین داروهای ضد درد دریافتی در 24 ساعت اول بعد از عمل در گروه مطالعه به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود (p<0.05).
نتایج این تحقیق نشان می دهد که اکسیژن درمانی به میزان 8 لیتر / دقیقه با ماسک ساده در مرحله پس از عمل جراحی سزارین می تواند میزان درد و دریافت داروهای ضد درد بیماران را به طور معنی داری کاهش دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
16
لینک کوتاه:
magiran.com/p287810 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!