مقایسه محیط های انتخابی در بازیافت یرسینیا انتروکولی تیکای پاتوژن و گونه های محیطی به طور مستقیم از کشت خالص و کشت مدفوع

پیام:
چکیده:
مقدمه
یرسینیا یک باکتری گرم منفی از خانواده انتروباکتریاسه می باشد. یرسینیا انتروکولیتیکای پاتوژن عامل مهم بیماری های انسانی در بسیاری از نقاط جهان می باشد.
هدف
در این مطالعه سه هدف دنبال می شود: 1 تعیین توانایی محیط های کشت مختلف در رشد سویه های خالص یرسینیاانتروکولیتیکا 2 تعیین توانایی محیط های کشت مختلف در مهار رشد فلور مدفوع 3- بررسی توانایی این محیط ها در بازیافت یرسینا از مدفوع که به طور تجربی به آن اضافه شده است.
مواد و روش ها
مرحله اول شامل سوسپانسیون هایی از 42 سویه گونه های مختلف یرسینیا به طور خالص روی محیط های CIN آگار، MAC آگار، CAL آگار، YSA، HEK آگار و BA کشت داده شد که در نهایت درصد بازیافت یرسینیا نسبت به BA محاسبه شد. در مرحله دوم سوسپانسیون هایی از 20 نمونه مدفوع نرمال (بدون اسهال) به صورت مخلوط تهیه شد و روی محیطهای فوق کشت داده شد و درصد بازدارندگی محیط ها برای فلور مدفوع نسبت به BA محاسبه شده در مرحله سوم به سوسپانسیون هایی از مخلوط مدفوع مرحله دوم با دو رقت 2-10 و 7-10 تعداد 31 سویه از یرسینیا با گونه ها مختلف با دو غلظت 103 و 104 Cfu/ml اضافه کرده و میزان بازیافت یرسینیا نسبت به CIN محاسبه شد.
نتایج
نتایج در مرحله اول، میانگین رشد روی محیط CIN بیشترین (5/89 درصد) و روی HEK کمترین (7/45 درصد) بوده است. در مرحله دوم درصد میانگین مهاری برای فلور مدفوع روی CIN بیشترین (2/88 درصد) و روی MAC کمترین (9 درصد) بوده و در مرحله سوم بیشترین درصد میانگین بازیافت متعلق به CAL (47.2 درصد) و کمترین مربوط به HEK (24.1 و 20.2 درصد) و MAC (21.4 و 17.7 درصد) بوده است.
نتیجه گیری
محاسبات آماری و استفاده از آزمون تعقیبی Bonferroni نشان می دهد که CIN آگار در مقایسه با 4 محیط کشت دیگر یک محیط با قدرت انتخابی، افتراقی با حساسیت بالا است و نتایج ما نشان می دهد که فلور روده باعث کاهش بازیافت پاتوزن های روده ای مانند یرسینیا انتروکولی تیکا از مدفوع می شود و استفاده از یک محیط با سلکتیویته بالا در آزمایشگاه باعث افزایش جداسازی یرسینیا انتروکلی تیکا و گونه های مشابه آن از نمونه های چند میکروبی مانند مدفوع می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p293072 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!