نیازهای آموزشی زنان درباره روش های پیشگیری از بارداری

پیام:
چکیده:
مقدمه
حسن اجرای برنامه های تنظیم خانواده، مستلزم مشارکت آگاهانه، داوطلبانه و فعالانه همه افراد و خانواده ها در این برنامه ها است و چنین مشارکتی جز با آموزش فراهم نخواهد آمد.
هدف
هدف این پژوهش بررسی نیازهای آموزشی زنان مراجعه کننده جهت زایمان به مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) درباره روش های پیشگیری از بارداری بوده است.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی بوده تعداد نمونه مورد پژوهش 285 نفر بودند که برای امر زایمان به این مرکز مراجعه نمودند. نمونه ها به طور تصادفی در روزهای زوج هفته در بخش بعد از زایمان انتخاب گردیده اند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود که پس از تعیین اعتماد و اعتبار علمی به مرحله اجرا در آمد.
نتایج
میانگین سنی زنان 26.7 سال و تعداد حاملگی 3/2 و تعداد زایمان 1/2 با مدت ازدواج 9/6 سال بود. 1/55 % از آنها ساکن شهر بوده و 7/57 % از آنان بیسواد یا تحصیلاتی در سطح ابتدایی داشتند و فقط سطح تحصیلات 2/3 % از آنان بالاتر از دیپلم بود. 8/61 % زنان مراجعه کننده جهت امر زایمان در مورد روش های پیشگیری از بارداری اطلاع داشته اند که اکثریت (1/56%) آنان منبع کسب اطلاع خود را مراکز بهداشتی اعلام نمودند. و فقط 4/1 % از آنان منبع کسب اطلاع خود را صدا و سیما ذکر نمودند.
از افراد تحت پژوهش 7/27 % درباره روش های طبیعی جلوگیری آگاهی پایین داشته و 2/10% آگاهی آنان در سطح بالا بود که بیانگر آن است که 8/89 درصد از افراد نیاز آموزشی در حد بالا یا متوسط داشتند. نتایج حاصله در مورد نیاز آموزش زنان مورد مطالعه درباره روش های هورمونی پیشگیری از بارداری نشان داد که 8/41 %از زنان اطلاعات لازم را داشتند و فقط 8/9 % از آنان اطلاعات در سطح پایین داشتند. در رابطه با نیاز آموزشی در مورد روش جراحی نشان داده است که2/18% از افراد مورد مطالعه سطح اطلاعاتشان از روش های جراحی پیشگیری از بارداری پایین بود که نیاز به آموزش لازم در این باره می باشد و در مورد روش های سد کننده 8/62 % زنان نیاز به آموزش در سطح بالا و متوسط داشتند.
بین سطح تحصیلات، تعداد حاملگی، تعداد زایمان و مدت ازدواج زنان با نیازهای آموزشی آنان ارتباط معکوس معنی دار آماری وجود داشت. (p<0.05)
نتیجه گیری
طبق نتایج این تحقیق هر چه آگاهی درباره روش های پیشگیری از حاملگی پایین تر، تعداد حاملگی و زایمان بیشتر بود، در نتیجه نیاز آموزشی افزایش می یافت. (p<0.02) افزایش سطح آگاهی این افراد درباره روش های پیشگیری از بارداری نقش زیادی در پیشگیری و کاهش مشکلات اقتصادی و اجتماعی دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p293073 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!