بررسی کیفیت مراقبت های ارائه شده در پیشگیری از زخم فشاری در بیماران بستری در بخش های ارتوپدی

چکیده:
مقدمه
بی حرکتی یک محدودیت جسمانی است که اگر به مدت طولانی ادامه یابد، می تواند با عوارض متعددی از جمله آسیب های جلدی و زخم فشاری همراه گردد. زخم فشاری به طور متوسط 19 درصد بیماران بستری در تمام بیمارستان ها را تشکیل می دهد. شیوع زخم بستر در بخش های ارتوپدی در امریکا 10.9 درصد و در بخش های ارتوپدی تهران 25 درصد گزارش شده است.
هدف
با توجه به تاثیر کیفیت مراقبت بر پیشگیری از زخم فشاری این پژوهش با هدف تعیین کیفیت مراقبت های ارایه شده در پیشگیری از زخم فشاری در بیماران بستری در بخش های ارتوپدی انجام شد.
مواد و روش ها
این پژوهش توصیفی با استفاده از یک ابزار سه قسمتی شامل معیار پیش گویی کننده زخم فشاری Braden، پرسشنامه مشخصات فردی و چک لیست مشاهده جهت تعیین کیفیت فرایند مراقبت های ارایه شده در پیشگیری از زخم فشاری انجام شده است. 70 بیمار بی حرکت بستری در بخش ارتوپدی نمونه های این پژوهش را تشکیل دادند و ابزار پژوهش بوسیله مشاهده تکمیل گردید.
نتایج
نتایج این پژوهش نشان داد که کیفیت فرایند مراقبت های ارایه شده در پیشگیری از زخم فشاری در اکثریت موارد نسبتا مطلوب بوده (1/87% موارد) و در اکثریت موارد (9/72%) ساختار مورد مطالعه از کیفیت نامطلوب برخوردار بوده است. نتایج پژوهش نشان می دهد بین دو متغیر کیفیت فرایند مراقبت های ارایه شده جهت پیشگیری از زخم فشاری و کیفیت ساختار موجود در مراکز آموزشی درمانی تحت مطالعه ارتباط معنی دار وجود دارد p<0.004) و. (r=0.341
نتیجه گیری
از آنجایی که ساختار محیط پژوهش در اکثریت موارد دارای کیفیت نامطلوب بوده است این امر می تواند بر مطلوب شدن کیفیت فرایند مراقبت در اکثر موارد موثر بوده باشد. به نظر می رسد با توجه به نتایج تحقیق برگزاری دوره های بازآموزی جهت مدیران بخش های مراقبتی می تواند نتایج مطلوبی داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
36
لینک کوتاه:
magiran.com/p293078 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!