بررسی میزان همخوانی هیستروسالپینگوگرافی با لاپاراسکوپی در تشخیص علل لوله ای - صفاقی زنان نازا

چکیده:
مقدمه
هیستروسالپینگوگرافی یک روش تهاجمی در بررسی بیماری های لوله های رحم در زوجهای نازاست و بعنوان تست غربالگری بکارمی رود. لاپاراسکوپی Gold standard تشخیص بیماری های لوله است، اما چون روشی تهاجمی می باشد بعنوان تست غربالگری نیست و در موارد خاصی انجام می شود. نتایج متناقضی در مطالعات مختلف در مورد میزان همخوانی هیستروسالپینگوگرافی با لاپاراسکوپی موجود است.
هدف
هدف ازاین مطالعه بررسی میزان همخوانی هیستروسالپینگوگرافی با لاپاراسکوپی در بررسی بیماری های لوله ای رحم می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه کلیه 200 بیمار نازایی که جهت بررسی فاکتور لوله ای تحت هیستروسالپینگوگرافی قرار گرفته بودند، تحت عمل لاپاراسکوپی در بیمارستان الزهرا(س) در سال 81-1378 قرارگرفتند و سپس حساسیت و ویژگی، ارزش پیشگویی کننده مثبت و ارزش پیشگویی کننده منفی هیستروسالپینگوگرافی در مورد – انسداد لوله های رحمی – هیدروسالپنکس – چسبندگی های صفاقی و اندومتریوز محاسبه شد و سپس میزان همخوانی HSG با لاپاراسکوپی در موارد بالا محاسبه گردید.
نتایج
میانگین سنی زنان 1/5±5/28 سال بود. میانگین مدت نازایی 1/3±8/3 سال گزارش شد. نتایج نشان داد که حساسیت و ویژگی HSG در بسته بودن لوله ها و میزان همخوانی آن با لاپاروسکوپی به ترتیب 81%-60% و 36% بود حساسیت و ویژگی هیستروسالپینگوگرافی در تشخیص هیدروسالپنکس و میزان همخوانی آن با لاپاراسکوپی بترتیب 23، 95 و 23 می باشد. حساسیت و ویژگی هیستروسالپینگوگرافی درتشخیص چسبندگی های صفاقی، اندومتریوز و میزان همخوانی آن با لاپاراسکوپی بترتیب 37%، 79% و 17% می باشد.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که در مقایسه با روش Gold standard، هیستروسالپینگوگرافی روش دقیقی در تشخیص بیماری های لوله ای-صفاقی نیست. ممکن است عدم انجام هیستروسالپینگوگرافی توسط یک رادیولوژیست منفرد با توجه به دخالت تجربه فرد در گرفتن عکس و خواندن کلیشه، در این نتیجه گیری دخیل باشد. لذا مطالعات بیشتر توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p293079 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!