تاثیر سدیم و الپروات در کنترل علایم ترک در بیماران وابسته به تریاک

چکیده:
مقدمه
تحریک کننده های گاماآمینوبوتیریک اسید (GABA) در کاهش علایم ترک بنزودیازپین ها، خواب آورها و الکل و کاهش مصرف اختیاری کوکایین موثر بوده اند. والپروات سدیم دارویی GABAergic است که در کنترل دردهای نوروپاتیک و همچنین در کنترل علایم ترک بنزودیازپین ها و الکل موثر بوده است. مطالعه حاضر به منظور بررسی اثر این دارو در کنترل علایم ترک وابستگی به تریاک و تاثیر آن در کاهش مدت زمان بازگیری از متادون انجام شد.
مواد و روش ها
تعداد 60 بیمار مراجعه کننده که مصرف کننده تریاک و دارای معیارهای راهنمای تشخیصی و آمار اختلالات روانی، بازنگری چهارم DSMI-V از نظر وابستگی به تریاک بودند با رعایت معیارهای شمول و حذف به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شده و به صورت دوسوکور تحت درمان با سدیم والپروات یا پلاسبو علاوه بر داروهای مشترک (متادون و کلونیدین) قرار گرفتند.
شدت علایم ترک در روزهای 2، 5، 9، 12، 19، 26 با مقیاس Modifield short Opioid Withdrawal Scale مورد ارزیابی و نتایج دو گروه از طریق T-Test با هم مقایسه گردید.
یافته ها
میانگین نمره علایم فیزیکی سندرم ترک در دو گروه در روزهای مختلف تفاوت معنی داری نداشت؛ اما در کنترل علایم روانی، سدیم والپروات نسبت به پلاسبو تاثیر قابل ملاحظه ای داشت.
نتیجه گیری
سدیم والپروات ممکن است به عنوان داروی کمکی در کنترل علایم روانی سندرم ترک اعتیاد تاثیر مثبتی داشته باشد. مطالعات بزرگ تر و طولانی تر برای تایید یافته های فوق و بررسی میزان تاثیر داروی سدیم والپروات در جلوگیری از عود وابستگی به تریاک پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p294072 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!