شیوع میگرن در دانش آموزان دبیرستانی شهر خرم آباد

نویسنده:
چکیده:
مقدمه
میگرن شایع ترین نوع سردرد در سراسر دنیا است و یکی از مهم ترین علل مراجعه بیماران به مطب های تخصصی اعصاب را تشکیل می دهد. هدف از انجام این مطالعه بررسی شیوع میگرن در دانش آموزان دبیرستانی خرم آباد بود.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی بود که تعداد 2213 نفر از دانش آموزان دبیرستانی که طی سال تحصیلی 81-80 مشغول به تحصیل بودند به صورت تصادفی چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش بود. بخش اول شامل متغیرهای زمینه ای (سن، جنس و...) بود و بخش دوم شامل متغیرهای اصلی تحقیق از جمله سردرد، تهوع، استفراغ، زمان شروع سردرد، وجود علایم بینایی و... بود. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS9.0 تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج به دست آمده نشان داد که 44.46 درصد از افراد مورد مطالعه دارای سردرد بودند. دانش آموزان دختر (68.9%) بیشتر از دانش آموزان پسر (31.09%) مبتلا به سردرد بودند. شایع ترین نوع میگرن، میگرن شایع (65.44%) بود. 0.4% از سردردها از نوع میگرن افتالموپلژیک بودند. 32.53% از کل سردردها را سردرد تنشی تشکیل می داد.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای سردردها بین نمونه مطالعه شده و مشکلات متعددی که سردرد به دنبال دارد لزوم توجه به درمان انواع سردرد و رفع آن ها اهمیت زیادی دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p294078 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!