بررسی عوامل تعیین کننده پیروی از رژیم دارویی در بیماران با فشار خون بالا

چکیده:
هدف
فشار خون بالا یکی از بیماری های شایع است. تحقیقات نشان داده عدم پیروی از درمان مهمترین علت کنترل ضعیف فشار خون بالا می باشد. هدف از این مطالعه تعیین عوامل وابسته به پیروی از رژیم دارویی در بیماران با فشار خون بالا مراجعه کننده به درمانگاه های سرپایی وابسته به دانشگاه می باشد.
روش بررسی
در یک مطالعه مقطعی با 250 بیمار از 532 بیمار مراجعه کننده به مرکز خدمات طبی درمانگاه شهید مطهری شیراز که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند مصاحبه استاندارد انجام گرفت. اطلاعات جمع آوری شده شامل مشخصات دموگرافیک بیماران، متغیرهای وابسته به بیماری و درمان، دانش بیماران در مورد بیماری پرفشاری خون و نگرش آنان نسبت به داروهای ضد فشار خون بالا بود.
یافته ها
در 60.4 درصد بیماران نسبت پیروی از درمان کمتر از 90درصد بود، پیروی از درمان در افراد دارای بیمه، افراد با دانش خوب در مورد فشار خون بالا و نگرش مثبت به درمان دارویی، افرادی که بیش از 5 سال دارو مصرف می کردند و بیمارانی که با فواصل کوتاهتر به پزشک مراجعه می کردند، بهتر از سایرین بود (P<0.05). در مدل رگرسیون لجستیک چندگانه، نگرش مثبت بیماران و فواصل مراجعه به پزشک کمتر از 3 ماه دو عامل پیشگویی کننده پیروی خوب از رژیم دارویی بودند (P<0.01).
نتیجه گیری
پیروی دارویی در بیماران یک رفتار چند عاملی است که در آن نقش نگرش بیماران اهمیت زیادی دارد. جهت ارزیابی سایر عوامل لازم است تحقیقات بیشتری در مورد روابط پزشک و بیمار و شیوه ارایه خدمات سلامتی انجام گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
223
لینک کوتاه:
magiran.com/p303171 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!