عوامل مؤثر در استفاده از وسایل پیشگیری از باردرای در بین زنان واجد شرایط شهر زاهدان سال 1378

نویسنده:
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعات قبلی نشان می دهد که در کشور ایران، علیرغم دسترسی آسان به وسایل پیشگیری از بارداری هر ساله حدود 000/400 تا 000/500 حاملگی ناخواسته اتفاق می افتد که عمدتا بدلیل عدم استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری است. هدف از این مطالعه شناسایی عوامل مؤثر در استفاده زوجین از وسایل پیشگیری از بارداری در شهر زاهدان در سال 1378 می باشد.
روش کار
این مطالعه بصورت بررسی کیفی با روش مباحثه گروهی بر روی عنوان خاص بر روی زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی - درمانی حاشیه و مرکز شهر زاهدان در سال 1378 انجام شد.
یافته ها
خانواده هایی که وضعیت اقتصادی پایینی داشتند، بچه را حامی مالی و پشتیبانی برای روزهای پیری می دانستند. و در خانواده های با وضعیت اقتصادی خوب، تمایل به اولاد زیاد ناشی از رقابت، چشم و هم چشمی، دیدگاه ها و عقاید غلط است و زنان هر دو طبقه اولاد را سبب استحکام زندگی می دانستند. مطالعه نشان داد موانع فرهنگی و اجتماعی و عدم همکاری مردان سبب عدم استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری می شود. شرکت کنندگان علل عدم پذیرش روش های دائمی توسط زنان (توبکتومی) را به بی ثباتی وضعیت اقتصادی اجتماعی اقتصادی زنان و دلیل عدم پذیرش وازکتومی توسط مردان را موانع فرهنگی اجتماعی و باورهای غلط می دانستند.
نتیجه گیری
جهت استفاده هر چه بیشتر از وسایل پیشگیری از بارداری برگزاری دوره های آموزشی جهت ارائه دهندگان خدمات تنظیم خانواده، برگزاری مداوم کلاسهای آموزشی جهت مراجعین به مراکز بهداشتی درمانی، برقراری کلاسهای قبل از ازدواج، آموزش همگانی جامعه و ارائه خدمات مشاوره تنظیم خانواده به مردان توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
62
لینک کوتاه:
magiran.com/p306532 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!