رابطه بین الگوی تغذیه با عفونت های حاد تنفسی در شیرخواران 6-4 ماهه

چکیده:
زمینه و هدف
طبق آمار جهانی هر ساله 12 میلیون کودک زیر 5 سال در دنیا جان می سپارند که حدود 4 میلیون آن به علت عفونت حاد تنفسی می باشد. تغذیه شیرخوران با شیر مادر خطر مرگ و میر ناشی از عفونتهای حاد تنفسی را به یک چهارم و ابتلا به آن را به یک پنجم موارد کاهش می دهد. با توجه به این که شیر مادر نقش عظیمی در ارتقاء سلامت و بهبود رشد و تکامل کودکان دارد، تحقیق حاضر به منظور تعیین رابطه بین الگوی تغذیه با عفونت حاد تنفسی در شیرخواران 4 تا 6 ماهه شهر مشهد در سال 76- 1375 انجام شد.
روش کار
این تحقیق موردی شاهدی بر روی 200 شیرخوار در دو گروه 100 نفری سالم و مبتلا به عفونت حاد تنفسی صورت گرفت. جهت گردآوری اطلاعات از فرم پرسشنامه و معاینه استفاده شد. متغیرهایی مانند سن، جنس، وزن هنگام تولد شیرخوار و وضعیت اجتماعی و اقتصادی خانواده در دو گروه یکسان گردید و متغیرهایی از قبیل محل زایمان، دریافت آموزش درباره عفونت حاد تنفسی اختلاف آماری معنی داری نداشت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای آماری تی استیودنت و کای دو استفاده شد.
یافته ها
نتایج مطالعه نشان داد که بین الگوی تغذیه در دو گروه سالم و مبتلا به عفونت حاد تنفسی اختلاف معنی داری وجود دارد. (005/0= p) شانس بروز عفونت حاد تنفسی در گروهی که تغذیه انحصاری با شیر مادر داشتند 62 درصد کمتر از شیر خوارانی بود که تغذیه انحصاری با شیرمادر نداشتند (74/0-19/0= CI 38/0= OR)نتیجه گیری و پیشنهاد: بین سن 4 تا 6 ماهگی تغذیه انحصاری با شیر مادر مطلوبترین الگوی تغذیه شیرخوار است و محافظت بهتری را بر علیه عفونت حاد تنفسی یعنی اولین قاتل کودکان در جهان ایجاد می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
magiran.com/p306559 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!