مقایسه میزان BHCG سرم در خانم های باردار مبتلا به پره اکلامپسی نسبت به خانمهای باردار با فشار خون طبیعی

چکیده:
مقدمه
پره اکلامپسی به عنوان یک علت مهم پریناتال مرتالیتی و مربیدیتی در جهان باقی مانده است و همراه با خونریزی وعفونت، تریاد عوامل مرگ بار مادران را تشکیل می دهند. فاکتورهای متعددی جهت تشخیص زود رس این عارضه و یا تعیین شدت وخامت این بیماری مشخص شده است. از آنجایی که اختلال تروفوبلاستی یکی از اتیولوژی های مطرح شده در این بیماری می باشد بر آن شدیم که میزان? HCG سرم را که منعکس کننده میزان فعالیت تروفوبلاست می باشد در خانم های باردار با فشار خون طبیعی و پره اکلامپسی خفیف و شدید تعیین نماییم.
مواد و روش ها
این مطالعه مقایسه ای بر روی 75 خانم حامله مراجعه کننده به بیمارستان عسلیان که از نظر سنی و گراویتی تقریبا همسان بودند انجام شد. خانم های حامله در سه گروه 25 نفری با فشار خون طبیعی پره اکلامپسی خفیف و پره اکلامپسی شدید قرار گرفتند. سطح سرمی? HCG به روش ELISA در هر سه گروه اندازه گیری و با یکدیگر مقایسه شد.
یافته ها
میزان? HCG در خانم های حامله با فشار خون طبیعی 2123±18572 واحد در لیتر بود و میزان آن در خانم های حامله با پره اکلامپسی خفیف 6558±23962 و در خانم های حامله مبتلا به پره اکلامپسی شدید 4634±59220 بوده است. بر اساس آزمون آماری کروسکال – والیس سطح? HCG در گروه پره اکلامپسی شدید با دو گروه دیگر تفاوت آماری معنی داری را نشان می دهد (PV<0.001) اما بین دو گروه با فشار خون طبیعی و پره اکلامپسی خفیف تفاوت معنی دار وجود نداشت.
نتیجه گیری
سطح? HCG در خانم های پره اکلامپسی شدید بیشتر از خانم های با فشار خون طبیعی و یا مبتلا به پره اکلامپسی خفیف بوده است. بنابراین افزایش? HCG می تواند شدت وخامت بیماری را نشان دهد اما در مورد تشخیص زودرس بیماری ارزش چندانی ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p312125 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!