بررسی آناتومیکی شریان زیر چنبری و شاخه های آن

پیام:
چکیده:
مقدمه
شریان های زیر چنبری راست و چپ توسط انشعاباتی در خون رسانی نخاع گردنی، حفره جمجمه ای خلفی، قاعده گردن، غده تیرویید، جدار قفسه سینه و شکم نقش دارند و از برخی شاخه های آن مانند شریان سینه ای داخلی به عنوان مجرا در Bypass شریان های کرونر قلب در جراحی استفاده می شود. شاخه های این شریان در آنژیوگرافی، تشریح و جراحی های قاعده گردن و به خصوص غده تیرویید اهمیت دارد. با توجه به این که الگوی ثابتی برای واریاسیون ها وجود ندارد این بررسی انجام شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی – مقطعی، قاعده گردن 40 جسد فیکس شده مذکر و با سن تقریبی 40 تا 80 سال با ابزاری مانند پنس، قیچی، تیغ بیستوری دو طرفه تشریح شدند و شاخه های شریان زیر چنبری تشریح و مشاهدات یادداشت شد.
یافته ها
در 100% نمونه ها شریان زیر چنبری چپ از قوس آئورت و در 95% نمونه ها شریان زیر چنبری راست از شریان براکیوسفالیک منشعب شده بود. در یک نمونه (2.5%) از ابتدای قوس آئورت و در یک مورد (2.5%) از انتهای قوس آئورت جدا شده و به صورت رتروازوفاژیال قرار گرفته بود. در این بررسی شریان مهره ای چپ در دو نمونه و شریان مهره ای راست در یک نمونه واریاسیون داشت و از قوس آئورت جدا شده بودند. در بررسی ما شریان تیروسرویکال و شریان سینه ای داخلی واریاسیون نداشت.
نتیجه گیری
حاصل این بررسی کشف جدیدی نیست؛ ولی با علم به این موضوع که واریاسیون ها الگوی ثابتی ندارند، توجه به شاخه های شریان زیر چنبری و واریاسیون های آن در بررسی تشخیصی، مطالعات آنژیوگرافی، جراحی های ناحیه گردن و به خصوص غده تیرویید اهمیت ویژه ای دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
101
لینک کوتاه:
magiran.com/p312132 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!