تعیین سطح سرمی منیزیم در کودکان مبتلا به تشنج ناشی از تب

چکیده:
مقدمه
تشنج ناشی از تب شایع ترین فرم تشنج در طول دوران کودکی است. این بیماری بیشتر در سنین 9 ماهگی تا 5 سالگی دیده می شود. تشنج ناشی از تب علت و پاتوژنز مشخصی ندارد، لذا بررسی علل احتمالی آن می تواند ارزشمند باشد. هدف از انجام این مطالعه بررسی و تعیین سطح سرمی منیزیم در اطفال 9 ماه تا 5 ساله مبتلا به تشنج ناشی از تب در مقایسه با اطفالی که صرفا مبتلا به تب بوده و دچار تشنج نشده اند.
مواد و روش ها
در این مطالعه که به صورت علمی - مقایسه ای انجام شد، یک گروه 102 نفری از اطفال 9 ماه تا 5 سال مبتلا به تشنج ناشی از تب علت به عنوان گروه بیمار (مورد) و یک گروه 102 نفری از اطفال در همان گروه سنی که صرفا به علت تب مراجعه نموده و از لحاظ سن، رژیم غذایی، وزن و کلا خصوصیات فردی با گروه بیمار جور (Match) بودند به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند.
متغیرهای مورد مطالعه شامل جنسیت، محل سکونت (شهری و روستا) و نوع آب آشامیدنی غالب بود. اطفالی که حایز شرایط انتخاب نمونه بودند از طریق روش نمونه گیری آسان وارد مطالعه شد. ابتدا پرسشنامه مربوط به طرح جهت آن ها تکمیل و سپس نمونه سرمی آن ها تهیه شده وسطح سرمی منیزیم آن از طریق روش سنجش بیوشیمیایی اندازه گیری شد. همین فرایند جهت گروه کنترل نیز انجام شد و در نهایت اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS و تست های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در کل بین میانگین سطح سرمی منیزیم در دو گروه اختلاف معنی داری به دست آمد. به طوری که میانگین سطح سرمی منیزیم در گروه مورد به مراتب از میانگین سطح سرمی منیزیم در گروه کنترل پایین تر بود (P<0.0001) بین سطح سرمی منیزیم با جنسیت، در دو گروه ارتباط معنی داری به دست نیامد. همچنین بین سطح سرمی منیزیم با محل سکونت و نوع آب آشامیدنی غالب در هیچ یک از دو گروه بیمار و شاهد ارتباط معنی داری به دست نیامد. بین سطح سرمی منیزیم و سن اطفال نیز در هیچ یک از دو گروه ارتباط معنی داری به دست نیامد. یک نکته جالب در این پژوهش این بود که میانگین سطح سرمی منیزیم در هر دو گروه نسبت به دامنه نرمال به طور معنی داری بالاتر بود.
نتیجه گیری
پایین بودن سطح سرمی منیزیم در گروه بیمار نسبت به گروه کنترل می تواند بیانگر وجود رابطه بین سطح سرمی منیزیم و ابتلا به تشنج ناشی از تب در اطفال 9 ماه تا 5 سال باشد. پیشنهاد می شود مطالعات مشابهی با حجم نمونه بالاتر در مناطق مختلفی از ایران و جهان انجام گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
105
لینک کوتاه:
magiran.com/p312133 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!