بررسی تاثیر ماساژ بر شدت و دفعات سردرد تنشی مزمن در زنان

چکیده:
هدف
سردرد نوع تنشی یا سر درد روزانه که متداول ترین سردرد است، باعث بروز مشکلاتی در زندگی فرد و خانواده شده و آنان را در معرض خطر جدی عدم تعادل روانی قرار می دهد، لذا شناخت علل، علایم و درمان امری ضروری است. در درمان سردرد تنشی از راه های دارویی و غیر دارویی (طب سوزنی، ماساژ، تنس و...) استفاده می شود. در پاسخ به مصرف بی رویه داروها، عوارض و هزینه های زیاد ناشی از مصرف آنها مطالعه ای به منظور تعیین تاثیر ماساژ بر شدت و دفعات سردرد تنشی در خانمها در شهر اهواز انجام شد.
روش بررسی
پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که تعداد 25 نفر زن مبتلا به سردرد تنشی در طی 5 هفته تحت درمان ماساژ قرار گرفتند. از افراد تحت مطالعه خواسته شد که شاخص های سردرد را (شدت، دفعات سردرد و مصرف مسکن) چهار مرتبه در روز در چک لیست ثبت نمایند. اطلاعات به دست آمده از هفته اول و چنجم به عنوان اطلاعات قبل وبعد از مداخله ثبت گردید. اطلاعات هفته دوم تا چهارم به عنوان داده های حین مداخله ثبت گردید. افراد تحت مطالعه حین مداخله هفته ای 2 بار هر بار نوبت به مدت 20 دقیقه تحت درمان با ماساژ ناحیه پشت گردن و شانه ها قرارگرفتند. شدت سردرد با معیار 11 نقطه ای ثبت شد. تکرار سردرد در طی یک هفته از طریق شمارش کل دفعات سردرد محاسبه شد. مصرف مسکن در طول مدت مداخله نیز توسط نمونه ها گزارش شد.
یافته ها
پس از تجزیه و تحلیل داده ها شاخص های سردرد اختلاف معنی داری را در سه مرحله قبل وحین و پس از مداخله نشان داد (0.01) به طوری که میزان بهبودی برای هر شاخص به ترتیب 57، 39، 52 درصد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
306
لینک کوتاه:
magiran.com/p329156 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!