تاثیر برنامه خود مراقبتی بر میزان بکارگیری روش های مقابله ای توسط بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس

چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به ماهیت مزمن و غیرقابل علاج بودن بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS)، مشکلات بیماران مبتلا در تطابق با بیماری، لزوم بکارگیری روش ها و مداخلات مناسب جهت افزایش تطابق بیماران و به منظور تعیین تاثیر برنامه خود مراقبتی بر میزان بکارگیری روش های مقابله ای توسط بیماران این تحقیق در سال 1380 در تهران انجام گرفت.
مواد و روش ها
به منظور انجام این مطالعه نیمه تجربی، 34 بیمار مبتلا به MS تحت پوشش انجمن MS ایران به روش نمونه گیری آسان یا در دسترس انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه های اطلاعات فردی، لیست مشکلات و پرسشنامه استاندارد سنجش شیوه های مقابله ای جالوویس بود. اعتبار پرسشنامه جالوویس در خارج و داخل کشور تایید شده بود و اعتماد پرسشنامه نیز با مطالعه ابتدایی مورد تایید قرار گرفت. کلیه بیماران باسواد،50 – 15 ساله و علامت دار که به صندلی چرخدار وابسته نبوده و در مرحله حاد بیماری قرار نداشتند وارد مطالعه شدند. برنامه خود مراقبتی در مورد مشکلات ناشی از بیماری MS شامل: خود مراقبتی در اختلالات دفع ادرار و مدفوع، یبوست، اختلال عملکرد حسی، کاهش حافظه، خستگی مزمن و گرفتگی عضلات و نیز ورزشهای هماهنگی و تعادلی بصورت تئوری و عملی به همه نمونه های مورد پژوهش آموزش داده شد.سپس برنامه خود مراقبتی به مدت یک ماه به کار گرفته شد و عوامل موثر دیگر بر بکارگیری روش های مقابله ای مانند آموزش از طریق رسانه های گروهی و... کنترل گردید. آنگاه میزان بکارگیری روش های مقابله ای و مشکلات بیماران، قبل و بعد ازمداخله با آزمونهای آماری t زوج، ویلکاکسون، کروسکال والیس و من ویتنی مقایسه گردیدند.
یافته ها
بعد از اجرای برنامه خود مراقبتی توسط بیماران مبتلا به MS، در میزان بکارگیری روش های مقابل های مشکل مدار، افزایش و در بکارگیری روش های مقابل های هیجان مدار کاهشی معنی دار ایجاد شد. افزایش بکارگیری روش های مقابله ای مشکل مدار بعد از مداخله از نظر آماری معنی دار نبود. میانگین امتیاز بکارگیری روش های مقابله ای هیجان مدار از61/81 قبل از مداخله به 64 بعد از مداخله کاهش یافت(P<0.05). همچنین کاهش معنی داری در میزان علایم MS (گرفتگی عضلات، خستگی، یبوست و فراموشی) بعد از مداخله نسبت به زمان قبل از آن ایجاد شد.
نتیجه گیری
اجرای برنامه خود مراقبتی در کاهش بکارگیری روش های مقابله ای هیجان مدار توسط بیماران MS موثر می باشد. از این رو به اجرای این روش توسط بیماران مبتلا پیشنهاد میگردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p330964 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!