بررسی اثر دمای محیطی، سن و جنس بر روی میزان FTI, T3 uptake, T4, T3 گوسفند در اهواز

پیام:
چکیده:
هدف
هر چند مطالعات فراوانی پیرامون اثر استرس سرما و گرما بر میزان فعالیت غده تیرویید صورت گرفته است، اما تحت شرایط ویژه شهرستان اهواز چگونگی فعالیت غده تیرویید مورد مطالعه و بررسی قرار نگرفته است. لذا این مطالعه به منظور بررسی اثر این شرایط خاص روی غده تیرویید صورت گرفته است. به علاوه اثر سن و جنس نیز بر میزان پارامترهای تیروییدی مورد ارزیابی قرار گرفت.
طرح: بررسی کشتارگاهی.
روش
با توجه به وضعیت خاص آب و هوایی اهواز در دو ماه گرم (مرداد) و سرد (بهمن) و در هر ماه از 210 راس گوسفند به طور تصادفی در کشتارگاه اهواز خون گیری به عمل آمد و مقدار T3 و T4 وT3 uptake موجود در سرم آن ها با روش رادیوایمونواسی اندازه گیری گردید. گوسفندان در چهار رده سنی زیر 6 ماه، 6-12 ماه، 12-48 ماه و بالای 48 ماه طبقه بندی شدند.
تجزیه و تحلیل آماری: آنالیز واریانس- ضریب همبستگی.
نتایج
یک اختلاف معنی داری در مقادیر (P<0.001)T3، (P<0.001)T4، (P<0.001)T3uptake و (P<0.05) FTI در دو ماه مورد مطالعه مشاهده شد. هم چنین تاثیر معنی دار (P<0.05) سن بر روی آن ها مشاهده گردید. مقادیر T3، T4 و FTI در بهمن بیشتر از مرداد و T3uptake در مرداد بیشتر از بهمن ماه به دست آمد. همچنین با افزایش سن، میزان پارامترهای هورمونی در هر دو ماه کاهش نشان می داد. یک ارتباط مستقیم بین T4 و FTI، T4 و T3، T3 و FTI، T3uptake و (P<0.01) FTI مشاهده گردید.
نتیجه گیری
نتایج این بررسی نشان داد که گرمای بالای مرداد ماه در شهرستان اهواز سبب کاهش قابل توجه بر کارکرد غده تیرویید در گوسفندان می شود. بنابراین افزایش مشکلات تولیدی و تولید مثلی با شروع فصل گرما می تواند ناشی از کاهش فعالیت غده تیرویید باشد. این مطالعه نشان داد سن اثر مشخصی بر روی فعالیت غده تیرویید دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
383
لینک کوتاه:
magiran.com/p332982 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!