میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دختران دانش آموز دبیرستانی در مورد بهداشت دوران قاعدگی

چکیده:
مقدمه
یکی از وقایع مهم زندگی افراد دوران نوجوانی و بلوغ است. عامل شناسایی بلوغ واقعی در دختران شروع اولین قاعدگی است. علیرغم اینکه قاعدگی در زندگی دختران یک واقعه غیر قابل انکار است کمتر در مورد آن و عواملی که بر آن تاثیر می گذارند مطلب نوشته می شود. در این راستا پژوهش فوق با هدف تعیین نیازهای آموزشی (آگاهی، نگرش، عملکرد) دختران دبیرستانی در مورد بهداشت دوران بلوغ (قاعدگی) در مدارس خرم آباد انجام گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی تحلیلی تعداد 700 دانش آموز دختر سال اول دبیرستان شهر خرم آباد بصورت تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه شامل مشخصه های فردی، اطلاعاتی پیرامون قاعدگی و سوالات آگاهی، نگرش و عملکرد بود که توسط پژوهشگر و پرسشگر آموزش دیده تکمیل شد. روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون مجدد و اعتبار محتوا تعیین شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
یافته ها نشان داد میانگین سنی نمونه ها 8/14 سال بود. 52% دارای قاعدگی نامنظم که (7/40 %) دارای طول مدت دوره قاعدگی 7-5 روز بودند. 1/94% دارای اطلاعات قبلی بودند. مهمترین و اولین منبع اطلاعات (1/71%) از طریق مادر بوده است. 50% نمونه ها دارای آگاهی ضعیف بودند. نگرش 1/30% افراد مورد مطالعه نسبت به قاعدگی و علایم آن منفی بود که عملکرد آنها در این مورد با نگرش آنها توافق داشت. 9/75% دارای دیسمنوره بودند. اکثریت افراد مورد مطالعه در دوران قاعدگی دچار اختلالات خلقی، رفتاری (اضطراب، ترس) شده بودند. تجزیه و تحلیل آماری ارتباط معنا داری بین آگاهی،نگرش، عملکرد ومنابع کسب اطلاعات، تحصیلات والدین و شغل مادر (001/0 = P) نشان داد.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج حاصله از مطالعه حاضر لزوم ارائه آموزش بهداشت دوران قاعدگی (بلوغ) به دختران، معلمین و مادران خصوصا در مورد نقش تغذیه، ورزش، کاهش عوامل استرس زا، رعایت نکات بهداشتی، همچنین برنامه ریزی جهت انجام ورزشهای منظم در مدارس، بازنگری در کتب دبیرستانی و گنجاندن موضوعات بهداشت دوران بلوغ در کتاب های درسی ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p344509 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!