مطالعه آثار فوتوالکترون تراپی بر روی سلولهای سرطانی انسانی

پیام:
چکیده:
مقدمه
سرطان یکی از بیماری های پیچیده ای است که با وجود تلاش بسیار برای درمان قطعی آن هنوز در اغلب کشورها یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر محسوب می شود. رادیوتراپی یکی از روش های اصلی درمان این بیماری است. سیستم فوتوالکترون تراپی یک روش جدید رادیوتراپی است که دستگاه مخصوص آن توسط مجریان آن طرح جهت درمان طیف وسیعی از سرطانها طراحی و ساخته شده است.
هدف از اجرای این طرح، رسم منحنی های بقا سلول های سرطانی انسانی در محیط های In vitro با روش فوتوالکترون تراپی و روش رادیوتراپی معمولی و اندازه گیری بازدهی درمان و بهره فوتوالکترون تراپی آنها بوده است.
مواد و روش ها
روش مطالعه از نوع توصیفی و اندازه گیری اثر سیستم درمانی جدید (فوتوالکترون تراپی) بر روی سلولهای سرطانی بوده است. این اندازه گیری با استفاده از رسم منحنی های بقا در دو شرایط فوتوالکترون تراپی و رادیوتراپی معمول صورت پذیرد. منحنی های بقا تعداد سلولهای کشته شده به ازای مقادیر مختلف پرتو را نشان می دهد. برای رسم این منحنی ها شش نوع از سلول های سرطانی انسانی در دسته های ده تایی (ده بار تکرار) در چهار گروه با دسته بندی زیر مورد آزمایش قرار گرفتند و میانگین نتایج شمارش ها (ده بار) برای رسم منحنی های بقا مورد استفاده قرار گرفتند.
گروه (1): تابش با روش فوتوالکترون تراپی با دز 400 سانتی گری پرتو ایکس. گروه (2): تابش با روش رادیوتراپی معمولی با همان دز 400 سانتی گری پرتو ایکس. گروه (3): ماده به تنهایی. گروه (4): گروه شاهد (بدون اعمال هیچ تغییری).
توضیح: ماده موثر، مادیه دارویی مخصوص فوتوالکترون تراپی است.
یافته ها
از گروه 1 (روش فوتوالکترون تراپی) کمتر از 1% سلولها زنده ماندند. از گروه 2 (رادیوتراپی معمولی) درحدود 78% از سلولها زنده ماندند. یعنی تقریبا معادل گروه شاهد. از گروه 3 (تزریق ماده موثر بتنهایی) در حدود 78% از سلولها زنده ماندند (تقریبا معادل گروه شاهد) و از گروه 4 که گروه شاهد بود نیز در حدود 78% از سلولها زنده ماندند.
نتیجه گیری
یافته های این تحقیق یعنی منحنی های بقای سلولهای سرطانی، در شرایط In vitro نشان می دهند که روش فوتوالکترون تراپی نسبت به تابش رادیوتراپی معمولی در شرایط کاملا یکسان 150 برابر موثرتر یا بهره ای بیش از پانزده هزار درصد را فراهم می نماید، بنابراین فوتوالکترون تراپی یک روش بسیار با ارزش برای درمان تومورهای سرطانی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
79
لینک کوتاه:
magiran.com/p344510 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!