بررسی تاثیر و ایمنی روغن کرچک خوراکی بر آمادگی سرویکس و القاء زایمان

چکیده:
هدف
یافتن روشی آسان، کم هزینه و مطمئن برای القا زایمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در طب سنتی روغن کرچک به عنوان یک عامل موثر در شروع دردهای زایمان مورد استفاده بوده است. اما مطالعات بالینی انجام شده در مورد تاثیر آن بر شروع دردهای زایمان بسیار اندک هستند. هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر و ایمنی روغن کرچک خوراکی بر آمادگی سرویکس و القا زایمان می باشد.
روش بررسی
این تحقیق به روش کارآزمایی بالینی روی 80 خانم باردار شکم اول و شکم با حاملگی بعد از ترم انجام شد. نمونه ها به صورت مبتنی بر هدف انتخاب شده، در دو گروه 40 نفری بطور تصادفی تقسیم شدند. به گروه آزمون دو اونس روغن کرچک خوراکی و به گروه شاهد پلاسبو داده شد.
یافته ها
نتایج مطالعه نشان داد که تجویز روغن کرچک خوراکی به طور بارزی باعث شروع انقباضات خود بخودی منظم و موثر در مقایسه با گروه شاهد می گردد (62.5 درصد در مقابل 7.5 درصد، (p<0.001 همچنین میانگین تغییر نمره بیشاب سرویکس در گروه آزمون در مقایسه با گروه شاهد اختلاف معنی داری را از نظر آماری نشان داد (2 در مقابل 0.5 و p<0.001). در گروه روغن کرچک افراد کمتری به القا زایمان با اکسی توسین نیاز پیدا کردند (37.5 درصد در مقابل 92.5 درصد و (p=<0.001. میزان انجام زایمان به روش سزارین در گروه آزمون 7.5 درصد و در گروه شاهد 22.5 درصد بود. اما این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود (p<0.06). میانگین طول فاز فعال زایمان، میزان آغشته شدن مایع آمنیون به مکونیوم، نمرات آپگار دقیقه اول و پنجم نوزادان بین دو گروه آزمون و شاهد اختلاف معنی داری را از نظر آماری نشان نداد. هیچگونه عارضه جدی به دنبال مصرف روغن کرچک در مادر رخ نداد. هیپرتون شدن انقباضات رحمی تنها در 1 مورد رخ داد، که این عارضه مشکل خاصی برای مادر و جنین ایجاد نکرد.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این پژوهش به نظر می رسد که روغن کرچک خوراکی بتواند به عنوان یک عامل گیاهی موثر در آمادگی سرویکس و القا زایمان در خانمهای باردار با حاملگی بعد از ترم مفید واقع شده و میزان نیاز به القا زایمان با اکسی توسین را کاهش دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
398
لینک کوتاه:
magiran.com/p344614 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!