بررسی مقایسه ای استرس، سبک های مقابله ای و ارتباط آنها با سلامت عمومی در افراد وابسته به مواد افیونی و غیر وابسته به مواد افیونی

چکیده:
هدف
افراد برای فائق آمدن بر استرس از روش های مقابله ای استفاده می کنند که می تواند سازگارانه یا ناسازگارانه باشد. تصور بر این است که اعتیاد به مواد افیونی، روش مقابله ای غیر سازگارانه در افرادی است که قادر به استفاده از روش های مقابله ای سازگارانه در مواجهه با استرس نیستند. در مطالعه حاضر میزان استرس، شیوه های مقابله ای و ارتباط آن با سلامت عمومی افراد وابسته به مواد افیونی و غیر وابسته به مواد افیونی بررسی شده است.
روش بررسی
نوع مطالعه مورد – شاهدی است. جمعیت مورد مطالعه 63 فرد وابسته به مواد افیونی (دامنه سنی 47-21 سال) بوده اند و گروه شاهد 63 فرد غیر وابسته به مواد افیونی بوده که از نظر سن و جنس با گروه مورد مطالعه همتاسازی شده اند.
ابزارهای اندازه گیری، پرسشنامه شیوه های مقابله با استرس (CSQ)، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) و زمینه یاب تجارب زندگی (LES) بوده است.
یافته ها
نتایج نشان دهنده تفاوت معنی دار بین دو گروه از نظر میزان و شدت استرس (P<0.01)، شیوه های مقابله ای (P<0.01) و سلامت عمومی (P<0.028) می باشد. همچنین ارتباط شیوه های مقابله با استرس و سلامت عمومی افراد وابسته به مواد افیونی (p<0.002) معنی دار است اما در گروه غیر وابسته به مواد افیونی معنی دار نمی باشد.
نتیجه گیری
یافته های مطالعه نشان می دهد که افراد وابسته به مواد افیونی شیوه های مقابله ای ناسازگارانه ای دارند که با استرس های زیادی که متحمل می شوند و نیز خطر تضعیف سلامت عمومی آنان در ارتباط است. نتایج پیشنهاد می کند که شیوه های مقابله ای یک عامل کلیدی در ارزیابی ارتباط بین استرس و سلامت عمومی در افراد وابسته به مواد افیونی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
435
لینک کوتاه:
magiran.com/p344620 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!