ارزیابی سمیت یک ترکیب دریایی ضدتومور (HESA-A)در موش سوری و موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
HESA-A یک ترکیب دریایی است که بتازگی مجوز تولید در جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرده و در مطالعات In-vivo و In-vitro خواص ضدتوموری از خود نشان داده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین سمیت حاد، تحت حاد و مزمن HESA-A در موش سوری و موش صحرایی انجام شد.
روش بررسی
آزمایش سمیت حاد (0.5-18 g/kg) HESA-A به طور خوراکی در گروه های مختلف از موش سوری و موش صحرایی انجام شد. آزمایش سمیت تحت حاد 10 g/kg/day) برای یک هفته(بر روی موش صحرایی و آزمایش سمیت مزمن در دوزهای مختلف 1.25-5 g/kg/day) برای 30 روز(روی گروه های مختلف موش سوری به عمل آمد. یافته های غیرطبیعی بالینی، تغییرات وزن و دمای بدن، همچنین بررسی های بیوشیمیایی، خون شناسی و آسیب شناسی ثبت گردید.
یافته ها
اثرات سمی حاد، بعد از HESA-A 10g/kg مشاهده گردید و LD50 برای موش سوری و موش صحرایی به ترتیب 16 g/kg و 18g/kg محاسبه شد. وزن بدن موش هایی که HESA-A 18g/kg دریافت کرده بودند، در روز چهاردهم و پس از مرگ به طور معنی دار کاهش یافته بود (P<0.05). سمیت تحت حاد و مزمن HESA-A فقط در 3 موش سوری و موش هایی که 5 g/kg/day از دارو را برای مدت 30 روز دریافت کرده بودند، مشاهده شد. خواب آلودگی، استفراغ، اسهال و تشنج، یافته های شایع بودند. وزن بدن موش های صحرایی کاهش معنی داری (P<0.05) از 200± 21 گرم به 156 ±22 گرم در روز چهاردهم داشت. در تعداد اندکی از موش های سوری و در گروه موش هایی که روزانه HESA-A 5g/kg/day را برای 30 روز دریافت کرده بودند، ارتشاح خفیف لنفوسیت ها در بافت کبد مشاهده شد.
نتیجه گیری
براساس این نتایج، HESA-A سمیت بسیار کمی برای موش های سوری و موش های صحرایی دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p346740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!