بررسی عفونت های رایج سالمندان بستری در بخش عفونی بیمارستان بوعلی قزوین (دوره یک ساله 80-1379)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با وجود پیشرفت های زیادی که در مورد پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های عفونی در سالمندان حاصل شده است، هنوز عفونت ها علت %30 مرگ و میر این افراد را تشکیل می دهد. ضعف سیستم ایمنی، تغییرات فیزیولوژیک در اندام مختلف و فقدان علایم و نشانه های کلاسیک عفونت (تب و لکوسیتوز و...) تشخیص و درمان عفونت را در این گروه بیماران مشکل ساخته است. مطالعه حاضر با هدف یافتن شایعترین علایم بالینی در عفونت های سالمندان و تعیین شایعترین کانون های عفونت در این افراد انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی، با مراجعه به پرونده بیمارانی که بیشتر از 65 سال سن داشتند و در سال 79 در بخش عفونی بیمارستان بوعلی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی قزوین بستری شده بودند، مهمترین یافته های بالینی و پاراکلنیک این بیماران مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
در طی مدت مطالعه، در مجموع 240 بستری شده بودند؛ %48.3 از آنان زن و %51.7 مرد بودند. حداکثر زمان بستری در %59.6 یک هفته، تعداد دفعات بستری در %55.2 موارد 3-2 در سال بوده است. بیشترین شکایت بیماران ضعف و بی حالی %15.6، علایم گوارشی %12.8، ریوی %12.4، ادراری %9.9 و در %31.2 موارد علاوه بر علایم عمومی یافته های لوکالیزه نیز وجود داشت. %73.5 بیماران دارای بیماری زمینه ای بودند. در تشخیص نهایی علت بستری در %20 موارد پنومونی، %19.5 گاستروآنتریت و عفونت ادراری، %13.3 سپتی سمی، %4.17 بروسلوز، %2.5 سل، %2.08 مننژیت و %18.75 موارد سایر موارد عفونی و نیز علل غیرعفونی بودند. نرخ مرگ و میر در بیماران %0.04 بود. علت فوت در 6 مورد سپتی سمی، 1 مورد انفارکتوس میوکارد در فرد مبتلا به عفونت ادراری، 1 مورد مسمومیت با تریاک و 1 مورد پنومونی در زمینه سل قدیمی بود.
نتیجه گیری
به نظر می رسد یکی از علل رایج بستری سالمندان در بیمارستان عفونت باشد. توجه به علایم بالینی بخصوص ضعف و بی حالی، می تواند بیانگر شروع عفونت سیستمیک باشد، از یک طرف شروع زودرس درمان می تواند باعث کاهش مرگ و میر این بیماران شود و از طرف دیگر وجود بیماری های زمینه ای (قلبی، ریوی، کلیوی و...) نیز در درمان این بیماران باید همواره در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p346754 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!