شیوع مشکلات رفتاری در کودکان شهر بیرجند

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
توجه به مشکلات شایع رفتاری کودکان شامل اختلالات عادتی، بی اختیاری ادرار، لکنت زبان و ارتباط آن با مشکلات خانوادگی ایشان یکی از موضوعات حایز اهمیت است؛ مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع این مشکلات در کودکان شهر بیرجند انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی - تحلیلی، در سال 1382 و در شهر بیرجند انجام شد. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان مراجعه کننده به پایگاه های سنجش تحصیلی 1420) نفر(بود؛ روش نمونه گیری مبتنی بر هدف بود و به صورت مرحله ای انجام شد. کودکان دارای اختلالات عادتی، بی اختیاری ادرار و لکنت زبان بر مبنای اظهار والدین شناسایی 455) نفر(و از بین آنها 110 نفر به روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری، پرسشنامه چند قسمتی شامل ملاک تشخیصی DSM III بود؛ اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری Chi-Squre در سطح معنی داری P≤0.05 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
یافته ها
%32 از مراجعه کنندگان به پایگاه سنجش دارای یکی از اختلالات مورد نظر بودند؛ میزان اختلال عادتی %12.5 شب ادراری %11.9 و لکنت زبان %7.6 بود. این نسبت در نمونه انتخابی هم که اختلال آنها تایید شده بود، تقریبا به همان اندازه وجود داشت. برخی از مشکلات خانوادگی کودکان مانند چگونگی ارتباط خانواده با فرزند، وضعیت اقتصادی خانواده و اعتیاد والدین با مشکلات رفتاری ایشان رابطه معنی دار داشت (P<0.05)؛ همچنین بین سن و سطح تحصیلات پدر با مشکلات رفتاری کودکان رابطه معنی داری حاصل گردید (P<0.05) ولی سن و سطح تحصیلات مادر در این رابطه معنی دار نبود. بین شغل والدین با مشکلات رفتاری کودکان رابطه معنی داری به دست نیامد؛ همچنین میزان شیوع مشکلات رفتاری در دو جنس معنی دار نبود.
نتیجه گیری
بررسی سطح سلامت روانی کودکان در پایگاه سنجش و ارایه خدمات بهداشت روان در مدارس و آموزش به والدین و مربیان به منظور پیشگیری از بروز اختلالات رفتاری و تشخیص و درمان به موقع آن در کودکان ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
79
لینک کوتاه:
magiran.com/p346759 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!