مقایسه اثر درمانی کرم تربینافین 1% با کرم کلوتریمازول 1% در درمان بیماران مبتلا به پیتریازیس و رسیکالر

چکیده:
سابقه و هدف
تربینافین از گروه آلیلامین ها، دسته جدیدی از داروهای ضد قارچ است که از طریق مهار اسکوالن اپوکسیداز مانع ساخته شدن استرول در قارچ می شود و با تجمع اسکوالن، فرایند قارچ کشی اولیه را موجب می شود. تربینافین بر روی بسیاری از قارچ ها به صورت خوراکی یا موضعی عمل می کند. در این مطالعه اثر ضد قارچی کرم تربینافین 1% و کرم کلوتریمازول 1% در مبتلایان به بیماری پیتریازیس ورسیکالر مورد مقایسه قرار گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 50 بیمار (30 مورد مرد و 20 مورد زن) با میانگین سنی 20 سال و طیف سنی 15 تا 55 سال که به صورت تصادفی، تحت درمان 4 هفته ای با کرم تربینافین 1% یا کرم کلوتریمازول 1% قرار گرفتند، انجام شد. اثر بخشی داروها و سیر بهبودی بیماری قبل از شروع مطالعه و پایان هر هفته از نظر بالینی و قارچ شناسی مورد ارزیابی قرار گرفت. بهبودی از نظر بالینی با منفی شدن هر پارامتر بالینی اعم از تغییر رنگ ضایعه، پوسته ریزی در نظر گرفته شد و بهبودی از نظر قارچ شناسی بر اساس منفی شدن آزمایش مستقیم میکروسکوپی در نظر گرفته شد.
یافته ها
در پایان هفته دوم، علایم بالینی 60% مبتلایان به پیتریازیس ورسیکالر در گروه درمانی تربینافین 1% محو گردید در حالی که در گروه درمانی کلوتریمازول فقط 35% مبتلایان، ضایعات بصورت کامل محو گشته بود. در پایان هفته چهارم، محو ضایعات از نظر بالینی به ترتیب 90% و 80% بوده است (P<0.05). در هفته دوم در گروه درمانی تربینافین، درصد منفی شدن ‍آزمایش مستقیم میکروسکوپی 1.4 برابر گروه درمانی کلوتریمازول بود و در پایان هفته چهارم این میزان در گروه درمانی تربینافین 95% و در گروه درمانی کلوتریمازول 90% بود (P<0.05). از نظر بروز آلرژی و ایجاد واکنش دارویی بین این دو گروه درمانی تفاوتی مشاهده نشد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که تربینافین 1% و کلوتریمازول 1% هر دو در درمان تیناورسیکالر موثر می باشند ولی با توجه به ارزان تر بودن قیمت کلوتریمازول، این دارو برای درمان این بیماری توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
42
لینک کوتاه:
magiran.com/p349959 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!