مقایسه عوارض مادری و جنینی در حاملگی دوقلویی و تک قلویی

چکیده:
سابقه و هدف
با پیشرفت روش های کمک باروری، فراوانی حامگلی های دو قلویی و چند قلویی بطور چشمگیری افزایش یافته است که این افزایش با عوارض، مرگ و میر جنینی و مادری نیز همراه می باشد. این مطالعه با هدف تعیین فراوانی عوارض حاملگی دو قلویی و مقایسه آن با حاملگی تک قلویی انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش آینده نگر در 108 مورد حاملگی دوقلو (مورد) و 201 مورد حاملگی تک قلویی (شاهد) که در طی سالهای 82-80 به زایشگاه بیمارستان یحیی نژاد بابل مراجعه نموده بودند انجام شد. اطلاعات مربوط به بیماران در پرسشنامه ای ثبت شد و میزان عوارض در دو گروه با آزمونهای t-test، Fisher''s exact مقایسه شدند.
یافته ها
فراوانی حاملگی دو قلویی 1.4% بود. زایمان قبل از موعد در 60.2% حاملگی دو قلویی و 2.7% حاملگی تک قلویی مشاهده شد (P<0.05). وزن کم حین تولد و تاخیر رشد داخل رحمی بترتیب در 45.8% و 38.4% حاملگی دو قلویی و 7.5% و 10% حاملگی تک قلویی مشاهده شد (در هر دو مورد P<0.05). دکولمان جفت و جفت سرراهی، پره اکلامپسی، آنومالی جنینی و مرگ جنینی در دو گروه، اختلاف معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که عوارض جنینی مانند زایمان زودرس، تاخیر رشد داخل رحمی و وزن کم حین تولد در حاملگی دوقلویی بیشتر از حاملگی تک قلویی می باشد. از آنجاییکه این موارد در حاملگی دوقلویی سبب مورتالیتی و موربیدیتی می باشد بایستی با مراقبت ویژه میزان عوارض را کاهش دهیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p349960 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!