نفس رفتارهای بهداشتی در بروز عفونت ادراری در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان بابل (83- 1381)

چکیده:
سابقه و هدف
عفونت مجاری ادراری Urinary Tract Infection (UTI) یک مشکل شایع در زمان بارداری است که همانند زنان غیر باردار اغلب بوسیله باکتری های مدفوعی ایجاد می شود. بنابراین رفتارهای بهداشتی در بروز UTI احتمالا نقش دارند. هدف از انجام این مطالعه تعیین رابطه بین رفتارهای بهداشتی با بروز UTI در زنان باردار انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه بصورت مورد – شاهدی از اول دیماه 81 لغایت سی ام بهمن ماه 83 انجام شده است. 100 زنان باردار از 5 مرکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی بابل با تشخیص عفونت مجاری ادراری توسط کشت مثبت ادراری بعنوان گروه مورد و 150 زن باردار دیگر که از نظر سن، وضعیت اقتصادی، اجتماعی، تحصیلی و تعداد حاملگی مشابه با گروه مورد بودند و به همان مراکز جهت مراقبت قبل از زایمان مراجعه کرده بودند بعنوان گروه شاهد انتخاب شدند. افرادی که عفونت مکرر دستگاه ادراری، عفونت مجاری تناسلی، بیماری های مزمن مثل دیابت، آنمی سیکل، مصرف داروهای مهار کننده سیستم ایمنی و مصرف اخیر آنتی بیوتیک را داشتند از مطالعه خارج گردیدند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS آنالیز گردید و نسبت شانس (OR) ایجاد عفونت در دو گروه برآورد گردید و P<0.05 معنی دار تلقی شده است.
یافته ها
عامل عفونت در 83% از بیماران اشریشیاکولی بوده است. سابقه عفونت مجاری ادراری اخیر با خطر نسبی 3.27، فعالیت جنسی 3 بار یا بیشتر در هفته در 30 روز اخیر با نسبت شانس 5.62%، شستشوی ناحیه تناسلی قبل از مقاربت با نسبت شانس 2.16، شستشوی ناحیه تناسلی پس از مقاربت با نسبت شانس 3.89، تخلیه مثانه بعد از مقاربت با نسبت شانس 8.62 و شستشوی ناحیه تناسلی از عقب به جلو با نسبت شانس 2.69 با UTI ارتباط داشت. متوسط نمره رفتار بهداشتی زنان گروه مورد 19.9±3.65 (متوسط) اما در گروه شاهد 23.44±3.43 (خوب) بود.
نتیجه گیری
رفتارهای بهداشتی و عادات جنسی نقش بسیار مهمی در بروز عفونت ادراری در زنان باردار دارند اما تخلیه مثانه بعد از مقاربت نقش بیشتری در ایجاد عفونت ادراری داشته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
56
لینک کوتاه:
magiran.com/p349962 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!