نگاهی دیگر به بیماری موکورمایکوزیس بیمارستان امام رضا (ع)

پیام:
چکیده:
مقدمه
موکورمایکوزیس یا زیگومایکوزیس عفونت قارچی فرصت طلب با سیر حاد و مرگ و میر بالاست که در اکثر موارد در بیماران دیابتی و مبتلایان به نقص ایمنی از جمله بدخیمی های خونی دیده می شود بیماری به چندین شکل بروز می کند که رینوسربرال شایعترین شکل است. تشخیص صحیح و به موقع می تواند نقش مهم و اصلی در پیش آگهی بیماری داشته باشد. با توجه به این که مطالعات قبلی از دیدگاه آسیب شناسی و یا غالبا به صورت گزارش مورد ارائه شده است، هدف این مطالعه بررسی وضع بیماران مبتلا به موکورمایکوزیس از نظر عوامل ایجاد کننده و زمینه ساز، نشانه های بالینی هنگام مراجعه و نقش تشخیص به موقع در درمان ایشان تعیین گردید.
روش کار
این مطالعه توصیفی مقطعی در بیماران مبتلا به موکورمایکوزیس در سال 1372-1384 در بیمارستان امام رضا(ع) انجام شده است. 22 بیمار مبتلا که سابقه بستری در بخش های عفونی، مراقبت های ویژه، گوش و حلق و اورژانس داخلی را داشتند، مورد بررسی قرار گرفتند. پارامترهای تشخیصی و بالینی، مشخصات فردی، نتایج آزمایشگاهی در پرسشنامه ای جمع آوری گردید. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی پردازش شد.
نتایج
جمعیت تحت مطالعه 15 نفر مرد و 7 نفر زن بودند. دامنه سنی از 1 سال تا 80 قرار داشت. دیابت شایع ترین بیماری زمینه ای بوده است. بیش از %90 این افراد مبتلا به شکل راینوسربرال بودند و میزان مرگ و میر بالای %75 بوده است. مواردی که در زمان کوتاه به تشخیص رسیده و تحت درمان موفقیت آمیز قرار گرفته اند، کمتر از %25 بیماران را شامل شده است. رایزوپوس شایع ترین عامل ایجاد کننده و اسیدوز دیابتیک شایع ترین عامل زمینه ساز بود.
نتیجه گیری
دیابت کنترل نشده شایع ترین عامل زمینه ساز موکورمایکوزیس است. تشخیص صحیح به موقع و زودرس و در نتیجه درمان صحیح نقش بسیار مهمی در پیش آگهی بیماری دارد و میزان مرگ و میر بیماران را به نسبت زیادی کاهش می دهد. آزمایش مستقیم در کوتاه ترین زمان جواب مطمئنی برای تشخیص است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
209
لینک کوتاه:
magiran.com/p366042 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!