بررسی استحکام میکروتنسایل باند Clearfil SE Bond به عاج Affected و عاج سالم شیری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اکثر مطالعات آزمایشگاهی در مورد باندینگ بر روی عاج سالم انجام شده است در حالی که جهت حفظ ساختمان دندان تاکید بر باقی ماندن عاج Affected می باشد. هدف از انجام این مطالعه تعیین استحکام ریز کششی (Microtensile Bond Strength) باند Clearfil Se Bond به عاج Affected و عاج سالم شیریمی باشد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، 12 دندان مولر شیری خارج شده انسانی که دارای پوسیدگی بود، انتخاب شد. مینا و عاج سطحی به وسیله دیسک الماسی برداشته شد. سپس با محلول آشکار کننده پوسیدگی (Propylen glycol & 1%acid red) رنگ آمیزی گردید. عاج نرم و قرمز رنگ (عاج Infected)، برداشته شد. عاج Affected و عاج سالم اطراف باقی ماند. سطح عاجی باقیمانده به وسیله کاغذ کار باید سیلیکون تا شماره ششصد گریت پالیش شد. (Kuraray) Ciearfil SE Bond طبق دستور کارخانه سازنده باند شده و با کامپوزیت رزین (Kuraray) Clearfil AP-X پوشیده شد تا یک کامپوزیت کراون به ارتفاع تقریبی 4.5 میلی متر شکل بگیرد. نمونه ها به مدت 24 ساعت در آب مقطر و در درجه حرارت اتاق نگهداری شدند، سپس دندانها توسط تیغه الماسی با سرعت کم در زیر آب روان در دو جهت عمود بر سطح باند شده به ابعاد تقریبا 0.8-1 میلی متر برش داده شدند. رادهای بدست آمده در دو گروه عاج سالم و عاج Affected قرار گرفتند. بعد از اندازه گیری سطح مقطح نمونه ها در ناحیه اینترفیس، نمونه ها در دستگاه (Bisco) Microtensile tester تحت کشش قرار گرفتند تا شکست اتفاق بیفتد. سطح شکست نمونه ها در زیر استریومیکروسکوپ برزسی شد. نتایج توسط آزمون آماری t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
آنالیز آماری نشان می دهد که استحکام ریز کششی باند به عاج Affected، (6.52، 21.53 مگا پاسکال) به طور مشخص کمتر از عاج سالم (7.31، 26.98 مگا پاسکال) بود (P<0.05).
نتیجه گیری
با استفاده از سیستم (Clearfil SE Bond) Self-etching primer استحکام ریز کششی باند در عاج Affected کمتر از عاج سالم بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p367123 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!