بررسی اثرات مختلف توری های آغشته شده با پیروتروئیدها بر روی نژادهای حساس و مقاوم آنوفل استیفنسی

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
پشه بندهای آغشته شده به حشره کش های پیروتروئیدی دارای اثرات بیولوژیکی متعددی هستند که باعث محافظت افراد در مقابل گزش پشه ها می شوند.مطالعه حاضر اثر حشره کش های پیروتروئید را درآزمایشگاه بر روی نژادهای حساس (BEECH) ومقام (DU234) آنوفل استیفنسی مورد مطالعه قرارداده است.
روش کار
در این مطالعه تجربی پشه های ماده 3-5 روزه بطور انفرادی در یک قفس به اندازه25×25×25 سانتیمتر آزمایش شدند.به محض نشستن پشه بر روی ضلع فوقانی قفس که با حشره کش پیروتروئید آغشته شده بود وشروع خونخواری بر روی دست آزمایش کننده، ساعت ثانیه شمار به کار میافتاد وزمان صرف شده قبل از اولین پرواز و همچنین مجموع زمان هایی که بعد از آن پشه در مدت 15 دقیقه تست برروی قسمت آغشته شده قبل از هر پرواز نشسته بود را ثبت وبرای محاسبه مجموع زمان(Accumulated time) مورد استفاده قرار گرفت.
نتایج
براساس زمان صرف شده قبل از اولین پرواز اختلاف معنی داری بین پشه های حساس و مقاوم که از طریق توری های آغشته شده با پرمترین و آلفاسایپرمترین خونخواری کرده بودند نبود.این اختلاف در مورد دلتامترین معنی دار بود. میانگین مجموع زمان درمورد هر سه حشره کش تست شده در پشه مقاوم بطور معنی داری طولانی تر از پشه حساس بود.درصد خونخواری پشه های مقاوم از طریق توری آغشته شده به پرمترین و دلتامترین در مقایسه با پشه حساس بیشتر بود هرچند این اختلاف فقط در رابطه با پرمترین معنی دار بود این موضوع در مورد آلفا سایپرمترین برعکس وازنظر آماری معنی دار نبود.میزان مرگ ومیر درپشه حساس با پرمترین وآلفاسایپرمترین بالا بود اما پشه مقاوم در مقابل این اثرمقاوت نمود.
نتیجه نهایی: نتایج ما این ایده را که کاهش تحریک پذیری در پشه های مقاوم و متعاقب آن زمان طولانی تماس آنها با توری های آغشته شده به حشره کش، دوز بالای مورد نیاز برای کشتن این پشه ها را جبران می کند، تایید نمی نماید که این امر می تواند اثرات منفی بر روی محافظت فردی و اجتماعی مورد انتظار از پشه بندهای آغشته شده با حشره کش های پیروتروئید داشته باشد.هرچند درافریقای غربی جائیکه آنوفل گامبیه در طبیعت مقاومت بالایی دارد،هنوز توری های آغشته شده به حشره کش بخوبی بر روی آنها موثر می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
19
لینک کوتاه:
magiran.com/p374355 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!