میزان پراکسیداسیون چربی به دنبال انسداد شریان مزانتریک فوقانی در روده رت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

هدف از این مطالعه، تعیین میزان پراکسیداسیون چربی و پروتئین بافتی به عنوان شاخصی از تخریب بافتی پس از ایسکمی و بر قراری ری پرفیوژن به دنبال ایجاد آسیب القایی ناشی از انسداد شریان مزانتریک فوقانی در روده و بررسی اثر محافظتی هورمون ملاتونین به عنوان جمع کننده رادیکال آزاد و آنتی اکسیدان در رت می باشد.

روش بررسی

در این مطالعه از 36 سر رت نر نژادWistar- Albino با وزن بین 120-80 گرم که به طور مساوی به شش گروه تقسیم شده بودند و دوز های مختلف ملاتونین (mg/kg 10،20،30) به صورت داخل عضلانی دریافت می کردند، استفاده شد. گروه یک: کنترل، گروه دو:sham که در این گروه عمل جراحی تا مرحله تشریح شریان مزانتریک فوقانی بر روی آنها انجام شد و حجم یکسانی از حلال به صورت داخل عضلانی به آنها تزریق گردید، گروه سه: ایسکمی- ری پرفیوژن، گروه چهار: ایسکمی، ری پرفیوژن به همراه ملاتونین با دوزmg/kg 10، گروه پنج: ایسکمی- ری پرفیوژن به همراه ملاتونین با دوزmg/kg 20و گروه شش: ایسکمی- ری پرفیوژن به همراه mg/kg 30 بود.

یافته ها

نتایج حاصل نشان داد که سطح ملان دی آلدئید (MDA) بافتی به طور معنی داری در گروه 5، 4 و6 از گروه 3 پایین تر بود (0.05>P). سطح پروتئین بافتی در گروه 4 نسبت به گروه 3 به طور معنی داری بالاتر رفته بود (0.01>P).سطح پروتئین بافتی در گروه های 5 و 6 نسبت به گروه 3 اختلاف معنی داری را نشان ندا د (0.05<P).
بحث: این مطالعه نشان داد که ملاتونین با دوز mg/kg 10، اثر آنتی اکسیدانی در جلوگیری از آسیب القایی ناشی از انسداد شریان مزانتریک فوقانی دارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p381598 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!