بررسی اپیدمیولوژیک مسمومیت در کودکان بستری شده در بیمارستان شهید بهشتی کاشان طی سال های 1381 - 1373

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
مسمومیت یکی از علل برجسته بستری شدن و مرگ و میر در کودکان است که اکثر موارد در سن زیر? سال حادث و ناشی از مصرف اتفاقی مواد سمی و داروهاست. نظر به اینکه تاکنون مطالعه ای در این رابطه در شهرستان کاشان صورت نگرفته این تحقیق به منظور بررسی خصوصیات اپیدمیولوژیک مسمومیت در کودکان بستری شده در بیمارستان شهید بهشتی کاشان طی سال های? ???-???? صورت گرفت.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی است که بر روی تعداد? ?? کودک بستری شده به علت مسمومیت انجام پذیرفت. اطلاعات بیماران از جمله سن، جنس، علت مسمومیت، محل زندگی و علایم بالینی بیماران در پرسشنامه هایی که بدین منظور تهیه شده بود درج گردید، سپس این اطلاعات استخراج و جداول فراوانی و نمودار آماری ترسیم گردید. آزمون آماری c2 نیز استفاده شد.
نتایج
در این مطالعه، شیوع مسمومیت در کودکان 03/1 درصد بود. از? ?? کودک مورد بررسی? /??% پسر و بقیه دختر بودند. شایع ترین سن مسمومیت? -? سالگی با فراوانی? /??% بود. شایعترین علت مسمومیت به ترتیب داروها (??%)، نفت (?/??%) و مسمومیت غذایی (?/??%) بود.? ?% بیماران شهری و بقیه روستایی بودند. در نواحی شهری مسمومیت با دارو و در نواحی روستایی با نفت شایع تر بود. شایع ترین علایم بالینی مسمومیت ها به طور کلی علایم گوارشی، در مسمومیت با نفت علایم تنفسی (?/??%) و در مسمومیت دارویی علایم عصبی (??%) بودند.
نتیجه گیری
گر چه مسمومیت کودکان شیوع پایینی دارد ولی در کودکان زیر? سال، در پسران، با داروها و نفت شایع تر است. لذا اقدامات محافظتی و پیشگیری در این رابطه لازم است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
magiran.com/p383323 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!