مقایسه نتایج کورتاژ فرکشنال با آسیب شناسی رحم در تشخیص علل خونریزی های نامرتب رحم در زنان قبل و بعد از یائسگی

چکیده:
مقدمه
خونریزی نامرتب رحمی در زنان قبل از یائسگی و بعد از یائسگی بعلت احتمال وجود ضایعات خوش خیم و بدخیم در آندومتر و آندوسرویکس نیاز به ارزیابی جدی دارد. ارزیابی با روش های تشخیصی متعددی از قبیل کورتاژ فرکشنال - هیستروسکپی تشخیصی - بیوپسی آندومتر و سونوگرافی واژینال قابل انجام است که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارد. این مطالعه با هدف ارزش تشخیصی کورتاژ فرکشنال در بررسی خونریزی نامرتب داخل رحمی انجام شده است.
روش کار
این مطالعه توصیفی در سالهای 84-1381 در بیماران مبتلا به خونریزی رحمی بستری در بخش جراحی زنان بیمارستان امیرالمومنین و بیمارستان شفا سمنان انجام شده است. 156 بیمار دچار خونریزی شدید رحمی پس از رد حاملگی، اختلالات هورمونی و اختلالات انعقادی تحت کورتاژ فرکشنال قرار گرفتند. سپس بر اساس نتیجه پاتولوژی و یا شدت علایم بالینی هیسترکتومی شدند. نتیجه پاتولوژی هیسترکتومی معیار طلایی مطالعه بود. نتایج پاتولوژی کورتاژ فرکشنال و هیسترکتومی تجزیه و تحلیل شدند. ارزش تشخیصی این روش با تعیین حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و ارزش اخباری منفی محاسبه شد. مشخصات فردی، علایم بالینی، نتایج آزمایشگاهی و بیوپسی و عمل جراحی در پرسشنامه ای جمع آوری گردید و اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی پردازش شد.
نتایج
در کل ضایعات فوکال و منتشر رحمی حساسیت این روش 29.5%، ویژگی 88.2%، ارزش اخباری مثبت 76.5% و ارزش اخباری منفی 49.2% بود.
در پاتولوژی های آندومتر (انواع هیپرپلازی ها و...) حساسیت این روش 68.5%، ویژگی 98.3%، ارزش اخباری مثبت 92.2% و ارزش اخباری منفی 90.6% بود.
میوم و آدنومیوز در 100% موارد پولیپ آندومتر در 66.6% و انواع هیپرپلازی آندومتر در 2.5% موارد در روش کورتاژ فرکشنال تشخیص داده نشده بود.
نتیجه گیری
کورتاژ فرکشنال روش تشخیصی مناسبی جهت تایید ضایعات فوکال رحمی (میوم - آدنومیوز) و پولیپ های آندومتر نمی باشد و جهت بررسی انواع هیپرپلازی های آندومتر عدم تشخیص کمتری دارد و روش تشخیصی مناسبی می باشد. با توجه به اختلاف هزینه زیاد کورتاژ فرکشنال با سایر روش های تشخیصی و نتیجه ای که از پاتولوژی کورتاژ فرکشنال بدست آمده استفاده رایج آن به عنوان روش تشخیصی خونریزی غیر طبیعی رحم توصیه نمی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p388746 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!