بررسی تاثیر گرانیسترون بر ECG بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به بروز تهوع و استفراغ در بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی و مصرف آنتاگونیست های گیرنده 5 HT? مثل گرانیسترون برای جلوگیری از این عارضه وجود بعضی گزارش های مبنی بر بروز تغیرات ECG در بیماران و کاستی های تحقیقات قبلی، به منظور تعیین تاثیر گرانیسترون بر ECG بیماران تحت شیمی درمانی، این تحقیق در مراجعین به بیمارستان امام حسین در سال های 85-1384 انجام گرفت.
مواد و روش ها
تحقیق به روش کار آزمایی بالینی بر روی 54 بیمار انجام گرفت. مواردی که باعث مداخله می شد، از مطالعه خارج گردید. تغییرات ECG در این بیماران شامل شاخص های فواصل QTc, QRS, PRو تعداد ضربانات قلبی قبل و 90 دقیقه بعد از تزریق گرانیسترون بررسی و با آماره های تی مزدوج و مان ویتنی مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
یافته ها
به دنبال تزریق گرانیسترون در بیماران تحت شیمی درمانی، فواصل PRوQTc افزایش پیدا کردند و تعداد ضربانات قلبی کاهش یافت. اما تفاوتی در تغییرات ECGبر حسب نوع رژیم شیمی درمانی (با یا بدون آنتراسایکلین)، نوع سرطان (پستان و غیر پستان) و سن (کمتر و بیشتر از 50 سال) وجود نداشت. در ضمن فواصل QRS تغییر معنی دار از لحاظ آماری در این بیماران پیدا نکرد.
نتیجه گیری
گرانیسترون موجب تغییرات ECG به صورت طولانی شدن فواصل PR و QTc و کاهش تعداد ضربانات قلبی می شود. بنابراین مراقبت از بیماران مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی از لحاظ وضعیت قلبی و داروهای مصرفی، هنگام دریافت گرانیسترون امری کاملا منطقی و ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
241
لینک کوتاه:
magiran.com/p390093 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!