اثرات عصاره روغنی گردوی ایرانی (لواسانات) بر تغییرات غلظت سرمی لیپیدها و لیپوپروتیین ها در مدل حیوانی (رت نر هیپرکلسترولمیک)

پیام:
چکیده:
مقدمه
مطالعات تجربی نشان داده اند که مصرف گردو خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی (CHD) را کاهش می دهد. گردو میزان لیپیدهای آتروژن نظیر کلسترول تام (TC) وتری گلیسرید (TG) ولیپوپروتیین های آتروژن همچون LDL-C، VLDL-C را کاهش می دهد. این تاثیر به علت وجود ترکیبات مختلف به ویژه اسیدهای چرب غیر اشباع با چند پیوند دوگانه (PUFA) از نوع w3 همچون اسید لینولنیک (C18:3;9،12،15) می باشد.
روش ها
20 راس رت نرهیپرکلسترولمیک با وزن 200-250g را به چهار گروه تقسیم کرده، سپس این رت ها به مدت هشت هفته تحت رژیم غذایی که حاوی مکمل عصاره روغنی گردوی ایرانی بود تغذیه گردیدند: گروه شاهد (غلظت 0% عصاره روغنی) و سه گروه مورد 5%، 5/7% و 10% عصاره روغنی گردو (به ترتیب 0.035، 0.049 و 0.07 گرم عصاره روغنی به ازای هر گرم وزن در هر روز).
یافته ها
این مطالعه نشان داد که عصاره روغنی گردوی ایرانی (لواسانات) اثری مثبت در کاهش غلظت سرمی TG (14%)، TC (7/8%)، LDL-C (11%) و VLDL-C (12%) داشته و با افزایش میزان مصرف عصاره (5%، 5/7% و 10%) این اثر کاهنده نیز بیشتر شد.
نتیجه گیری
به علت کاهش غلظت سرمی لیپیدها و لیپوپروتیین های آتروژن در اثر مصرف عصاره روغنی گردوی ایرانی (لواسانات)، می توان گردو را به عنوان یک مکمل غذایی کاهنده خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی معرفی کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
319
لینک کوتاه:
magiran.com/p394517 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!