بررسی میزان استحکام باند برشی دنتین باندینگ های سخت شده هنگام آلودگی به خون و بزاق

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هنگام استفاده از دنتین باندینگ ها آلودگی به بزاق و خون می تواند باعث مشکل در اتصال کامپازیت به دندان بخصوص پس از سخت شدن باندینگ توسط نور و قبل از قرار دادن کامپازیت شود. هدف از این مطالعه بررسی استحکام باند برشی کامپازیت به دنتین باندینگ پس از سخت شدن و آلوده شدن به بزاق و خون با روش های درمانی مختلف است.
روش بررسی
در این مطالعه مداخله ای و آزمایشگاهی، تعداد 35 دندان پرمولر و مولر انسان را پس از دبریدمان در آب مقطر حاوی کلرآمین 0.5% به مدت یک هفته نگهداری شدند، سپس سطوح باکال و لینگوال کلیه دندانها توسط دیسک الماسی برداشته شد تا یک سطح صاف درعاج ایجاد شود. این سطوح توسط اسید فسفریک 37% به مدت 15 ثانیه اچ و به مدت بیست ثانیه شستشو و با یک گلوله پنبه ای، آب اضافی گرفته شد، سپس با یک برس یک بار مصرف از مواد چسبنده عاجی نسل پنجم (Excite) در سطح اچ شده قرار داده و به مدت بیست ثانیه کیور شدند. جهت باندینگ بهتر عمل باندینگ یک بار دیگر تکرار و دندان ها به طور تصادفی به پنج گروه هفت عددی تقسیم و درمان های زیر انجام شد.
گروه یک: گروه کنترل فاقد هرگونه آلودگی، گروه دو: سطوح باند شده با بزاق و خون آلوده شدند. گروه سه: سطوح آلوده شسته و خشک شدند. گروه چهار: سطوح آلوده ابتدا شسته و خشک سپس برای رفع آلودگی از اسید فسفریک به مدت ده ثانیه استفاده و سطح شسته و خشک گردید. گروه پنج: سطوح آلوده شسته و خشک به مدت ده ثانیه در اسید قرار داده، شسته و خشک گردید و سپس از دنتین باندینگ نسل پنجم استفاده شد و این سطح به مدت بیست ثانیه کیور شد. سپس درکلیه سطوح استوانه ای به قطر و ارتفاع دو میلی متر کامپوزیت قرار داده و به مدت چهل ثانیه کیور شد. کلیه نمونه ها پس از ترموسایکلینک تحت بررسی تست برشی با دستگاه اینسترون قرار گرفته و نتایج توسط آنالیز واریانس (One way)ANOVA با ضریب 95% اطمینان بررسی شدند.
یافته ها
بین متوسط استحکام باند برشی گروه های آلوده و غیرآلوده اختلاف معنی داری مشاهده شد (P<0.001).
نتیجه گیری
بعد از کپور باندینگ های (Single Bottle)، آلودگی به بزاق و خون و قبل از استفاده از اسید و باندینگ مجدد استحکام باند برشی کامپازیت به عاج به طور معنی داری کاهش می یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
32
لینک کوتاه:
magiran.com/p394947 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!