بررسی تاثیر وجود مایعات داخل کانال بر سیل آپیکال پرکردگی داخل کانال توسط دو سیلر AH26 و Rosen

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دستیابی به پرکردگی مناسب کانال های ریشه و مهر و موم غیرقابل نفوذ آنها به عنوان یکی از اهداف درمان ریشه مطرح می باشد. این امر مانع راهیابی مایعات نسجی و میکروارگانیسم ها به داخل کانال می گردد. هدف این مطالعه، تعیین تاثیر حضور مایعات داخل کانال هنگام پرکردن در حضور دو سیلر AH26 و Rosen بر مهر و موم آپیکال پرکردگی داخل کانال می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه مداخله ای، تعداد 64 دندان تک کانال با این شرایط انتخاب شدند: آپکس بالغ، کانال های نسبتا مستقیم، فقدان تحلیل داخلی و خارجی و کلسیفیکاسیون شدید. تاج این دندان ها از ناحیه سرویکال قطع و سپس آماده سازی کانال ها انجام گردید. نمونه ها به صورت تصادفی در شش گروه تقسیم شدند وتوسط دو سیلرAH26 و Rosen در سه محیط کانال خشک، حاوی خون سیترانه و هیپوکلیریت سدیم 2.5% و به روش تراکم جانبی گوتاپرکا پر شدند. نمونه ها به مدت 48 ساعت در محلول متیلن بلو قرار گرفته و سپس شستشو، خشک و به صورت طولی به دو نیم تقسیم گردیدند. جهت بررسی حجمی رنگ نفوذی، نمونه ها در اسید نیتریک 65% غوطه ور و توسط دستگاه اسپرکتروفتومتر، حجم رنگ نفوذ کرده در نمونه ها اندازه گیری شد. جهت مقایسه میزان نشت رنگ در گروه ها از آزمون ANVA2-way استفاده گردید.
یافته ها
در روش اندازه گیری حجمی رنگ، سیلر AH26 نسبت به سیلر Rosen در تمامی محیط ها نشت رنگ کمتری نشان داد. (P<0.001)، همچنین تفاوتی در میانگین نشت رنگ در حضور هر یک از سیلرها در سه محیط مختلف وجود نداشت (P=0.875).
نتیجه گیری
با رعایت اصول مهر و موم کردن کانال، رطوبت تاثیر چندانی بر سیل آپیکال ندارد. در این مرحله سیلر AH26 بهتر از سیلر Rosen عمل می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
42
لینک کوتاه:
magiran.com/p394949 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!