اثرات ضد دردی و آرام بخش کلنیدین در بیمارن دچار سوختگی

چکیده:
سابقه و هدف
امروزه استفاده از داروهای غیر مخدر در بیماران سوختگی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کلونیدین یک آگونیست گیرنده آلفا- 2 است که می تواند در کاهش درد ناشی از سوختگی مورد استفاده قرار گیرد. هدف از این مطالعه بررسی اثرات ضد دردی و آرام بخش کلونیدین خوراکی در بیماران سوختگی بوده است.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی دوسوکور، بر روی 100 بیمار دچار سوختگی انجام شد. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه مورد (50 نفر) و شاهد (50) تقسیم شدند. برای گروه مورد، کلونیدین خوراکی با دوز 0.1 در روز اول و 3.3 میکروگرم / کیلوگرم سه بار در روز از روز دوم و برای گروه شاهد، دارونما به مدت 3 روز تجویز شد. شدت درد (بر اساس معیار بصری سنجش درد)، تعداد ضربان قلب و فشار خون سیستولیک قبل از تجویز، یک ساعت بعد از تجویز کلونیدین و شدت درد حین دبریدمان در روزهای اول، دوم و سوم اندازه گیری شد. دو گروه با استفاده از تست های آماری کای دو و تست تی مورد مقایسه قرار گرفتند.
یافته ها
در گروه مورد 5 بیمار با میانگین سنی 28.96±10 سال و در گروه شاهد نیز 50 بیمار با میانگین سنی 27.60±11.4 سال مورد مطالعه قرار گرفتند. میزان شدت درد و ضربان قلب در گروه کلونیدین به صورت معنی داری از گروه شاهد پایین تر بود (به ترتیب p<0.0001 و (p<0.02. دو گروه از نظر فشارخون سیستولیک در روزهای اول و دوم تفاوت آماری معنی داری با هم نداشتند اما در روز سوم فشارخون گروه مورد پایین تر از گروه شاهد بود (p=0.002).
نتیجه گیری
کلونیدین در کاهش فعالیت بیش از حد سمپاتیک و درد بیماران سوختگی موثر بوده و می تواند به عنوان یک داروی غیر مخدر در درمان این بیماران به کار رود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p402296 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!