مقایسه اثر آرامبخش ترکیب فنتانیل دیازپام و پروپوفول، دیازپام در بیماران تحت جراحی کاتاراکت با بی حسی موضعی

چکیده:
سابقه و هدف
تزریق یک داروی آرامبخش به بیمارانی که عمل جراحی چشم برای آنها به روش بی حسی موضعی انجام می شود باعث کاهش اضطراب و افزایش همکاری و تحمل آنها برای بلوک حسی و جراحی می شود. نوع و دوز دارو باید طوری انتخاب شود که عوارض قلبی عروقی و تنفسی به دنبال نداشته باشد. هدف این تحقیق بررسی اثر ترکیب فنتانیل- دیازپام برای آرام بخشی در جراحی کاتاراکت و مقایسه آن با ترکیب پروپوفول- دیازپام است.
مواد و روش ها
در این مطالعه که به روش کارآزمایی بالینی صورت گرفت بیماران به دو گروه 50 نفری تقسیم بندی شدند. در یک گروه فنتانیل 1.5 میکروگرم/ کیلوگرم همراه با دیازپام 0.04 میلی گرم/ کیلوگرم تزریق شد. و در گروه دیگر پروپوفول 40 میکروگرم/ کیلوگرم/ دقیقه و دیازپام 0.04 میلی گرم/ کیلوگرم تزریق شد. در حین عمل نمره بندی آرام بخشی، فشارخون، تعداد ضربان، تعداد تنفس و درصد اشباع اکسیژن خون شریانی و بعد از عمل درجه یادآوری خاطرات حین عمل، میزان رضایت بیمار و عوارض بعد از عمل بررسی شد. سپس نتایج به دست آمده از بررسی دو گروه مقایسه شد.
یافته ها
در گروه فنتانیل- دیازپام، میانگین نمره بندی آرام بخشی 3.1±0.6، درجه یادآوری 1.2±0.5 و میزان رضایت 2.1±0.7 بود. در گروه پروپوفول- دیازپام نیز، میزان های مزبور به ترتیب 2.2±0.5 و 2.2±0.4 و 2±0.4 بود که از نظر نمره بندی آرام بخشی اختلاف بین دو گروه معنی دار بود.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان می دهد که ترکیب فنتانیل- دیازپام درجه خوبی از آرام بخشی و کاهش یادآوری برای بیمار حین جراحی کاتاراکت با بی حسی ایجاد می کند و عوارض آن ناچیز است و قابل مقایسه با ترکیب پروپوفول- دیازپام بوده و حتی مناسب تر از آن است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
56
لینک کوتاه:
magiran.com/p402302 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!