تعیین میزان استرس در مدیران ارشد دستگاه های ادراری استان کهکیلویه و بویراحمد

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
استرس مجموعهای از واکنشهای عمومی انسان نسبت به عوامل ناسازگار و پیشبینی نشده داخلی و خارجی است. از آنجایی که مدیر هر موسسه یا سازمان بیش از سایر کارکنان در معرض استرس میباشد. در این راستا این پژوهش با هدف تعیین میزان استرس در مدیران ارشد و معاونین آنها در استان کهگیلویه و بویراحمد انجام پذیرفت.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه توصیفی به صورت مقطعی است که در سال 1382 بر روی 134 نفر از مدیران ارشد و معاونین آنها در استان کهگیلویه و بویراحمد به روش تمام شماری با پرسشنامه استرس انجام گردید. این پرسشنامه شش حیطه جسمی، شخصی - فردی، فرهنگی - اجتماعی، شغلی - کاری، خانوادگی و شرایط فیزیکی محیط کار را در بر میگرفت. در ضمن روایی محتوایی پرسشنامه با نظر افراد متخصص و پایایی آن با روش دو نیمه سازی و آلفای کرونباخ (0.97) بررسی گردید و مورد تایید قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS و شاخصهای توصیفی و آزمونهای مجذور کای و همبستگی اسپیرمن آنالیز گردید.
یافته ها
بر اساس نتایج حاصل از پژوهش، میانگین استرس در مدیران ارشد و معاونین آنها 54.88 بود و 34.3 درصد آنها پر استرس بودند. از میان ابعاد مورد بررسی بعد شغلی کاری با میانگین 58.73 بیشترین استرس و بعد جسمی با میانگین 41.43 درصد کمترین استرس را در مدیران ایجاد میکرد. از میان گزینه های استرس زا به ترتیب؛ عدم رعایت قوانین به وسیله کارکنان، توفیق افراد فرصت طلب و وجود تبعیض در انجام کار مراجعین بیشترین استرس را برای مدیران ایجاد کرده بود.
نتیجه گیری
با توجه به این که در این مطالعه بعد شغلی کاری بیشترین استرس را در مدیران ایجاد نموده بود، به نظر میرسد موثرترین گام در جهت کاهش استرس و بهبود عملکرد مدیران انجام نظارتهای دقیق، تشویقهای مطلوب و در نهایت تنبیه های به جا و متناسب با عملکرد آنان باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
89
لینک کوتاه:
magiran.com/p405475 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!