بررسی تیتراژ آنتی بادی ضدویروس ابشتاین بار در بیماران مبتلا به لنفوم هوچکین و مقایسه آن با افراد غیرمبتلا

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

لنفوم هوچکین یک بدخیمی منحصر به فرد با علت ناشناخته می‌باشد و درمان و پیش‌آگهی بیماری تا حد زیادی به تشخیص سریع آن بستگی دارد . از تیوریهای مطرح در مورد علت این بیماری ، عفونت ویروس ابشتاین بار و فعال‌بودن آن در بدن افراد مبتلا می‌باشد .

روش بررسی

این مطالعه با هدف تعیین نوع وتیتراژ آنتی‌بادیهای ضدویروس ابشتاین بار Anti VCA IgM & IgG در مبتلایان به لنفوم هوچکین در مقایسه با جمعیت عادی و رابطه آن با سن ، جنس و زیر گروه هوچکین بصورت مورد - شاهد انجام شد . براین اساس یک گروه شامل 50 نفر از مبتلایان به لنفوم هوچیکن و یک گروه شامل 50 نفر از مردم عادی با سن وجنس مشابه مورد مطالعه قرار گرفتند ونمونه سرم آنها از نظر مثبت یا منفی بودن وتیتراژ IgG و IgM ضد Anti VCA بررسی شد .

نتایج

در مقایسه گروه مورد با شاهد اختلاف معنی‌داری بین میانگین تیتراژ IgM بر حسب سن دیده نشد . در مقایسه بین دو گروه هم از این نظراختلاف معنی‌داری وجود نداشت و اکثر افراد اعم از مبتلا و غیر مبتلا به هوچکین از لحاظ IgM منفی بودند. د رمورد IgG هر چند که از لحاظ مثبت یا منفی بودن تفاوت معنی‌داری بین مبتلایان به‏هوچکین و گروه شاهد وجود نداشت‏ و اکثریت افراد (92%)‌هر دو گروه IgG مثبت بودند ولی میانگین تیتراژ IgG در گروه مورد ، mmol/lit 78/2 و در گروه شاهد mmol/lit 50/1 گزارش شد و اختلاف بین دو گروه قابل توجه و از لحاظ آماری معنی‌دار بود p =0.001)).

نتیجه‌گیری 

بالا بودن تیتراژAnti VCA IgG در بین مبتلایان به هوچکین د ر مقایسه با افراد عادی می‌تواند بیانگر فعالیت بیش از حد ویروس ابشتاین بار در مبتلایان به هوچکین و نقش آن در ایجاد بیماری و یا فعال شدن آن پس از ابتلای به بیماری باشد .

زبان:
فارسی
صفحات:
3 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p411669 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!