مقایسه شاخص های سفالومتری فضای بینی حلقی بین دو گروه از بیماران تنفس دهانی با انسداد قدامی و خلفی بینی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دو علت اصلی تنفس دهانی که باعث ایجاد اختلال جریان هوا از طریق بینی می‌شود عبارتند از: 1- انسداد قدامی بینی که انسداد در مسیر حفره بینی می‌باشد. 2- انسداد خلفی بینی (نازوفارینگس) که بزرگی ادنویید و کاهش اندازه راه هوایی نازوفارینگس عامل اصلی آن می‌باشد. هدف از این مطالعه مقایسه معیارهای سفالومتری فضای بینی حلقی در دو گروه از افراد تنفس دهانی با انسداد قدامی (حفره بینی) و انسداد خلفی(فضای بینی حلقی) می‌‌باشد.

روش بررسی

این تحقیق که یک مطالعه توصیفی می‌باشد نمونه انتخاب شده شامل 79 بیمار مبتلا به تنفس دهانی با گروه سنی15-7 سال در دو گروه انسداد قدامی و خلفی بینی بود. در گروه انسداد قدامی بینی 40 بیمار تنفس دهانی با متوسط سنی 97/10 سال و در گروه انسداد خلفی بینی 39 بیمار تنفس دهانی با متوسط سنی 87/10 سال قرار داشتند. افراد نمونه توسط ارتودنتیست معاینه کلینیکی شدند و نوع انسداد آنها توسط متخصص گوش، حلق و بینی تشخیص داده شد. از افراد فوق رادیوگرافی سفالومتری لترال در حالت اکلوژن سنتریک تهیه گردید. پس از انجام Tracing سفالومتری، 8 متغیر اندازه‌گیری و پس از مشخص کردن میانگین و انحراف معیار، آزمون tانجام شد و سطح معنی‌داری مشخص گردید.

یافته‌ ها:

 از متغیرهای اندازه‌گیری شده‌، میانگین متغیرهای pp ، Ad.pmp و Air area که نشان دهنده راه هوایی فضای بینی‌حلقی می‌باشند به‌طور معنی‌داری در گروه انسداد خلفی کاهش پیدا کرد. میانگین متغیرهای d‏ و Np area که به ترتیب بیان‌گر عمق و مساحت استخوانی فضای بینی حلقی هستند در گروه انسداد خلفی افزایش معنی‌داری داشتند. میانگین متغیرهای h ، Ba.pmp و N.S.Ba که از شاخص‌های استخوانی فضای بینی حلقی می‌باشند در گروه انسداد خلفی به‌طور غیرمعنی‌داری افزایش پیدا کردند.

نتیجه گیری

در رادیوگرافی سفالومتری لترال، در گروه انسداد خلفی بینی در مقایسه با گروه انسداد قدامی بینی شاخص‌های راه هوایی نازوفارینگس کاهش و شاخص‌های استخوانی فضای نازوفارینگس افزایش می‌یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p411697 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!