حساسیت و ویژگی اسکن کانفوکال در تشخیص کراتیت های آکانتامیبی و قارچی

پیام:
چکیده:
هدف
تعیین حساسیت و ویژگی اسکن کانفوکال در تشخیص کراتیت های آکانتامیبی و قارچی بر اساس نتایج اسمیر و کشت.
روش پژوهش: در همه بیماران مبتلا به کراتیت عفونی مراجعه کننده به بیمارستان لبافی نژاد از مردادماه 1383 تا اسفند ماه 1384، علاوه بر انجام کشت و اسمیر از قرنیه و یا جالنزی بیماران، اسکن کانفوکال قرنیه نیز انجام شد. سپس حساسیت و ویژگی اسکن کانفوکال براساس نتایج کشت و اسمیر محاسبه گردید.
یافته ها
مطالعه بر روی 133 بیمار با میانگین سنی 48.1±22.7 سال (محدوده 9 تا 83 سال) شامل 69 فرد مذکر (51.9 درصد) و 64 فرد مونث (48.1 درصد) انجام شد. سابقه استفاده از لنز تماسی و آسیب قرنیه هر کدام در 21 درصد و جراحی قبلی قرنیه در 38.3 درصد موارد وجود داشت. نتایج اسمیر و کشت قرنیه یا جالنزی در 71 مورد (53.4 درصد) مثبت بودند که 40 مورد به علت عفونت باکتریایی، 16 مورد به علت عفونت قارچی و 15 مورد به علت عفونت آکانتامیبی بودند. نتایج اسکن کانفوکال در 50 مورد (37.6 درصد) مثبت بود که در 27 مورد ساختمان های شبیه به ریسه قارچ و در 23 مورد ساختمان های شبیه به کیست یا تروفوزوییت یافت شدند. حساسیت و ویژگی اسکن کانفوکال در تشخیص کراتیت های آکانتامیبی به ترتیب 100 درصد و 84 درصد و در تشخیص کراتیت های قارچی به ترتیب 93.4 درصد و 77.8 درصد بود.
نتیجه گیری
اسکن کانفوکال یک ابزار تشخیصی غیر تهاجمی در تشخیص سریع کراتیت های قارچی و آکانتامیبی است که براساس نتایج اسمیر و کشت، از حساسیت و ویژگی بالایی برخوردار می باشد. اسکن کانفوکال هم چنین در رد ساختمان های شبه قارچ یا شبه آمیب در مراحل اولیه کراتیت های باکتریایی، قبل از مشخص شدن نتایج میکروب شناسی و نیز در بیمارانی که نتیجه ارزیابی میکروب شناسی منفی است؛ ابزار مفیدی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
203
لینک کوتاه:
magiran.com/p411987 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!