بررسی اثرات محدودیت کالری و نقش نیتریک اکسید در وضعیت همودینامیک موش های صحرایی نرمال و دیابتی شده توسط استرپتوزوسین

پیام:
چکیده:
مقدمه
اضافه وزن یکی از عوامل تهدید کننده سلامتی در جوامع امروز به ویژه جوامع صنعتی و پیشرفته است. افراد چاق نسبت به بیماری های متعددی از جمله دیابت و بیماری های قلبی-عروقی در معرض خطر بیشتری هستند. مشخص گردیده که تغییر در شیوه زندگی به ویژه کاهش وزن و محدودیت کالری به عنوان عوامل غیر دارویی، تاثیر زیادی در کاهش این مشکلات دارند. در بررسی حاضر اثرات احتمالی محدودیت کالری بر تولید نیتریک اکسید (NO) و میزان فشار خون در موش های نرمال و دیابتی شده مورد مطالعه قرار گرفت.
روش ها
تعداد 40 موش صحرایی در چهار گروه کنترل (C)، محدودیت کالری (CR)، دیابتیک (D) و دیابتیک تحت تاثیر محدودیت کالری (CRD) مورد بررسی قرار گرفتند. دو گروه کنترل (C) و دیابتیک (D) آزادانه به آب و غذا دسترسی داشتند در حالی که گروه های CR وCRD به مدت چهار هفته و به صورت یک روز در میان به غذا دسترسی داشتند. دو گروه اخیر نیز آزادانه به آب دسترسی داشتند.
یافته ها
پس از طی 4 هفته میزان فشار خون و نیتریک اکسید سرم مورد سنجش قرار گرفتند که نتایج حاصل نشانگر این است که میزان فشار خون در گروه های CR و CRD به ترتیب نسبت به گروه های C وD کاهش معنی داری داشته است، در حالی که مقدار نیتریک اکسید سرم در گروه های CR وCRD به ترتیب نسبت به گروه های C و D افزایش معنی داری را نشان می دهد.
نتیجه گیری
از بررسی انجام شده می توان چنین نتیجه گرفت که محدودیت کالری می تواند موجب افزایش تولید نیتریک اکسید و همچنین کاهش فشار خون در موش های نرمال و دیابتیک گردد که احتمالا این کاهش فشار خون ناشی از افزایش میزان نیتریک اکسید می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p412195 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!