بررسی اثرات ال _ آرژنین بر درصد بهبود زخم سوختگی درجه 2 در موش بزرگ آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
مینه و
هدف
نیتریک اکساید (NO) یک رادیکال آزاد با نیمه عمر کوتاه است که در بسیاری از فرآیند های بیولوژیک دخالت دارد و از اکسیداسیون ال- آرژنین ایجاد می شود. گزارشات ضد و نقیضی در رابطه با اثرات NO در پروسه ترمیم زخم سوختگی وجود دارد. هدف از این مطالعه بررسی اثرات ال- آرژنین (پیش ساز (NO و L-NAME (مهار کننده NO) بر درصد بهبودی زخم های سوختگی در موش بزرگ آزمایشگاهی است.
روش بررسی
در این تحقیق از 60 راس موش بزرگ آزمایشگاهی نر بالغ با وزن 270-250 گرم استفاده شده است. بعد از ایجاد بیهوشی و تراشیدن موهای پشت آنها، مساحت معینی از پوست پشت حیوانات به مدت 8 ثانیه در معرض آب 95 درجه سانتیگراد قرار گرفت و سوختگی مرطوب ایجاد شد. پس از ایجاد سوختگی، حیوانات بطور تصادفی در دو دسته 30 تایی قرار گرفتند. هر دسته دارای سه گروه بود: کنترل (گروه سوختگی بدون درمان)، گروه تجربی یک (گروهی که به میزان 100 mg.kg ال- آرژنین را بصورت داخل صفاقی دریافت می کردند(و گروه تجربی دو)گروهی که به میزان L-NAME 10 mg.kg را دریافت می کردند(به موش های دسته اول در روزهای اول، سوم و پنجم تزریق صورت گرفت و در روز هفتم بعد از سوختگی نمونه پوستی تهیه شد. به موش های دسته دوم از روز اول و یک روز در میان تا روز 13 تزریق و در روز 15 نمونه گیری انجام شد. پس از فیکس کردن نمونه ها و تهیه لام هایی با رنگ آمیزی هماتوکسیلین- ائوزین میزان اپیتلیزاسیون بررسی شد. شاخص مورد بررسی دیگر اندازه گیری میزان بهبودی زخم در روزهای اول، پنجم، دهم و پانزدهم بعد از سوختگی بود.
یافته ها
میزان پیشروی اپیدرم از لبه سالم زخم در گروه های تجربی یک نسبت به گروه های کنترل و L-NAME بیشتر بود. میزان درصد بهبودی زخم در گروه های ال- آرژنین نسبت به سایر گروه ها بیشتر بود اما از نظر آماری معنادار نبود.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که در هیچکدام از گروه های مورد مطالعه سطح زخم بطور کامل بسته نشده بود و NO تا حدی توانسته بود ترمیم را تسریع نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
38
لینک کوتاه:
magiran.com/p415699 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!