بررسی تاثیر برنامه آموزش بهداشت تغذیه بر کارکنان آسایشگاه کهریزک شهر تهران در ارتقاء سلامت تغذیه ای سالمندان مقیم آن آسایشگاه

چکیده:
اهداف
سالمندی به عنوان دوره ای از زندگی تلقی می گردد که با تغییراتی در متابولیسم و سوخت و ساز بدن همراه است. این تغییرات سالمندان را مستعد بروز سوء تغذیه می نماید، چنانچه طی بررسی ها 13-3درصد از سالمندان جامعه مبتلا به سوء تغذیه هستند و این میزان در سالمندان ساکن آسایشگاه بین 60-30درصد است. در این مطالعه تاثیر آموزش به کارکنان پزشکی بهداشتی و مراقبان سالمندان بر وضعیت تغذیه ای سالمندان مقیم آسایشگاه کهریزک شهر تهران در مدت چهار مورد ارزیابی قرار گرفت.
مواد و روش ها
192 نفر سالمند از سالمندان علاقه مند به ورود به مطالعه (50 مرد و 142 زن) ساکن در آسایشگاه خیریه کهریزک که 65 سال و بیشتر سن داشتند و به بیماری های کبدی و کلیوی پیشرفته مبتلا نبودند و سابقه عمل جراحی در یک ماه قبل از شروع مطالعه را نداشتند، به طور تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. در این افراد آزمایشات هموگلوبین، هماتوکریت، لیپوپروتیین کم تراکم سرم، لیپوپروتیین پرتراکم سرم، قند خون ناشتا و C.R.P قبل و پس از مداخله اندازه گیری گردید. همچنین ابزارهای بررسی وضعیت تغذیه MNA، بررسی وضعیت مختصر شناختی MMSE، بررسی وضعیت ADL و بررسی خطر زخم بستر Norton توسط کارشناسان تغذیه ارزیابی گردید. سپس تمام کارکنان و مراقبان پزشکی بهداشتی آسایشگاه کهریزک به مدت سه روز در یک کارگاه آموزشی تحت آموزش قرار گرفتند و پس از گذشت چهار ماه مجددا تمام آزمایشات پاراکلینیکی و تست های بالینی فوق انجام گردید. بعد از ورود اطلاعات، تجزیه وتحلیل آماری با نرم افزار آماری SPSS انجام گرفت.
یافته ها
به طور کلی بر اساس یافته های حاصل از این تحقیق و بر اساس ابزار بررسی MNA، 35/9درصد از سالمندان قبل از آموزش دچار سوء تغذیه بسیار شدیده بوده اند که این میزان پس از آموزش به 18/3درصد کاهش یافته است. پس از آموزش میانگین آلبومین از 3/98 به 4/11، هموگلوبین از 12/7 به 13/03درصد، هماتوکریت از 37/86 به 38/8 و LDL از 135/13 به 146/25 و F.B.S از 81/92 به 95/8 افزایش یافت و اختلاف معنی دار بود. میانگین HDL از 43/84 به 42/85 رسید و اختلاف معنی دار نبود. وضعیت تغذیه با سن، اختلال در دهان، اختلال در بلع، مصرف داروهای مورد نظر، وضعیت شناختی افراد، وضعیت امتیاز ADL افراد در غذاخوردن و امتیاز نورتون، رابطه معنی دار داشت.
نتیجه گیری
براساس یافته های حاصل از پژوهش می توان نتیجه گرفت که آزمایش در بهبود شاخص های تغذیه ای ازجمله آلبومین، هموگلوبین و هماتوکریت موثر بوده و در کاهش تعداد افراد با سوء تغذیه شدید و متوسط نیز موثر بوده است. پیشنهاد می گردد، برنامه های آموزشی تغذیه به صورت مستمر و همراه با مداخله در رژیم غذایی افراد، ارائه گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
34
لینک کوتاه:
magiran.com/p422009 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!