خصوصیات بالینی و علل سردرد در افراد مراجعه کننده به درمانگاه نورولوژی در شهرستان بابل (83-1374)

چکیده:
سابقه و هدف
سردردها از شایع ترین علل مراجعه بیماران به پزشکان می باشند و هزینه های زیادی را نیز در جوامع به خود اختصاص می دهند. این مطالعه به منظور تعیین علل و خصوصیات بالینی سردردها در بابل انجام شد.
مواد و روش ها
در یک مطالعه توصیفی- مقطعی ده ساله، خصوصیات بالینی و جنبه های اپیدمیولوژیک کلیه بیماران مراجعه کننده به علت سردرد در درمانگاه نورولوژی مورد بررسی قرار گرفت. بیماران با علایم سردرد، که بیماری های مغزی و یا داخلی و سیستمیک شناخته شده ای داشتند از مطالعه خارج شدند و مواردی که در مراجعه اخیر علت مشخصی برای سردرد آنها وجود نداشت وارد مطالعه گشتند.
یافته ها
در بین 48750 بیمار مراجعه کننده به درمانگاه نورولوژی، 25810 بیمار (%52.94) به دلیل سردرد مراجعه کرده بودند. 5269 بیمار (%26.55) در محدوده سنی 39-30 سال قرار داشتند که بیشترین گروه سنی را تشکیل می دادند. سردرد در جنس مونث (%61.19) شایع تر از جنس مذکر و شغل اکثر بیماران خانه دار (%31.14) و یا کارمند (%21.43) بوده است. شایع ترین علل سردرد، عصبی و میگرنی بودند. عوامل تحریک کننده بروز سردرد در سردردهای اولیه، استرس، بی خوابی و برخی عادات غذایی خاص بوده و در موارد سردردهای اولیه قبل از هر گونه مراجعه به پزشک از داروهای مسکن زیاد استفاده می شد (72%)، که احتمالا به علت سهولت دست یابی به داروهای مسکن و جدی نگرفتن سردرد توسط بیماران بود. در حالی که سردردهای عصبی در %49.28 و سردردهای میگرنی در %25.76 بیشترین موارد را تشکیل می دادند ولی در تشخیص اولیه، این موارد به ترتیب شامل %15.84 و %10.86 بوده است.
نتیجه گیری
این مطالعه نشانگر شیوع بالای سردردهای عصبی و میگرنی و نیز مصرف زیاد و خودسرانه داروهای مسکن توسط بیماران جهت تسکین سردرد می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p424151 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!