ارزیابی وضعیت ایمنی بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران از نظر مقابله با حوادث غیر مترقبه

نویسنده:
چکیده:
بیمارستان یکی از مهمترین نهادهای ارائه دهنده خدمات بهداشتی ودرمانی،متشکل از مجموعه ای از امکانات و تجهیزات پیچیده وپیشرفته ونیروی انسانی تخصصی وغیر تخصصی است که برای برقراری،حفظ وتامین یکی از اساسی ترین نیازهای انسان یعنی سلامتی تلاش می کند.
این نهاد قبل از شروع هر اقدام و فعالیتی نیازمند فراهم کردن فضا و محیط امن درجهات مختلف برای مشتریان داخلی وخارجی خود بوده واز طرف دیگر باید دارای امکانات وتجهیزات لازم برای برخورد باشرایط وحوادث اضطراری باشد،چرا که همواره بیم آن می رود براثر حوادث و وقایع دردناک ناشی ازآن، خسارات جبران ناپذیر مادی وانسانی به وجود آید.
از این رو چنانچه ایمنی را میزان یا درجه فرار ازخطرات بدانیم، برای رسیدن به ایمنی یا به عبارت دقیق تر ارتقای ایمنی دربیمارستان ها اولین گام، مسئله تشخیص و شناسایی خطرات است.
قطعا" با شناسایی حوادث و با برنامه ریزی صحیح در راستای پیش گیری و مقابله با عوارض نا مطلوب حوادث و آمادگی همه جانبه کادر بهداشتی و درمانی می توان اثرات حوادث را تا حد قابل توجهی کاهش داد.
توقع و انتظار گسترده ای مبنی بر آمادگی بیمارستان ها برای مقابله با هر بحرانی وجود دارد، زیرا زمانی که حوادث غیر مترقبه رخ می دهند شرایط کار بیمارستان ها به طور کامل تغییر می کند.تغییرات مورد نظر شامل کلیه فعالیت ها می شود و انطباق وضعیت بیمارستان ها با شرایط حوادث غیر مترقبه بر اساس طرح های از پیش تعیین شده انجام می گیرد. تنظیم مجدد عملیات بیمارستان ها باید در همان مکان و با همان کارکنان که در زمان عادی در بیمارستان فعالیت داشتند انجام پذیر باشد، بنابر این وجود یک برنامه مقابله با حوادث غیر مترقبه جهت کاهش عوارض بحران های ناشی از حوادث،مواجهه اصولی و برنامه ریزی شده با حوادث و استفاده اثر بخش از منابع مالی ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p425537 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!