گزارش 9 مورد آدنوئید سیستیک کارسینومای تراشه

پیام:
چکیده:
مقدمه
تومورهای اولیه بدخیم تراشه جزء تومورهای ناشایع بوده و اطلاعات در مورد این تومورها محدود می باشد. از جمله این تومورها آدنوئید سیستیک کارسینوما بوده که توموری با رشد کند می باشد که بهترین درمان آن جراحی است. هدف از انجام این مطالعه بررسی موارد آدنوئید سیستیک کارسینوما با منشا اولیه تراشه که تحت درمان قرار گرفته اند می باشد.
روش کار
در یک مطالعه توصیفی تمامی بیمارانی که بین سال های 1375 تا 1385 با تشخیص آدنوئید سیستیک کارسینوما تراشه در دو مرکز قائم (عج) مشهد و امام خمینی تهران تحت درمان قرار گرفته اند مورد آنالیز آماری قرار گرفته اند.
نتایج
9 بیمار وارد مطالعه شدند که نسبت مرد به زن 1 به 2 و متوسط سنی 56.3 سال بود که شایع ترین علامت آن ها تنگی نفس و استرایدور بوده (88.8%) و بهترین متد تصویربرداری تشخیصی نیز سی تی اسکن بود. شایع ترین محل درگیر 1.3 تحتانی تراشه (44.4%) بود. 77.7% بیماران تحت رزکسیون جراحی تومور قرار گرفته که تنها در یک بیمار (14.2%) به علت عوارض آسپیراسیون پنومونی مورتالیتی بیمارستانی به دنبال عمل جراحی داشته ایم. در 22.2% بیماران به علت مارژین مثبت جراحی و رادیوتراپی قرار گرفت. میزان بقای سه ساله بیماران 88.8% بوده است.
نتیجه گیری
با توجه به ماهیت آدنوئید سیستیک کارسینوما تراشه درمان انتخابی در این بیماران جراحی و حذف کامل تومور می باشد. با این حال در صورتی که بعد از عمل مارژین رزکسیون مثبت باشد رادیوتراپی به عنوان درمان کمک کننده ضروری است. در بیمارانی که کاندید جراحی نمی باشند درمان رادیوتراپی نیز به عنوان درمان اولیه کاملا موثر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p430271 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!