میزان آلایندگی پرتو X در محیط ورودی های بازرسی فرودگاه مهرآباد

چکیده:
مقدمه
پرتو X از جمله پرتوهای یونیزان الکترومغناطیس می باشد که دارای طیفی وسیع است. این امواج کاربردهای مختلفی در پزشکی، صنایع، و تحقیقات دارند. به منظور جلوگیری از خطرات ناشی از این امواج می بایست بر نحوه بکارگیری آنها نظارت دقیق صورت گیرد و کلیه ی اپراتورها از خطرات احتمالی و آسیبهای ناشی از بکارگیری غیر اصولی این دستگاه ها آشنایی داشته باشند. یکی از مراکزی که این امواج کاربرد زیادی در آن دارند، فرودگاه ها و بخش های کنترلی است. بررسی میزان مواجهه ی لحظه ای اپراتورها و پرسنل شاغل در ورودی های)گیت های(بازرسی با پرتو X هدف اصلی این پژوهش می باشد.
مواد و روش کار
دستگاه های X-Ray موجود در ورودی های (گیت های) بازرسی فرودگاه ها عمدتا شامل دو مدل RAPISCAN و HEIMANN می باشد. اندازه گیری در دو قسمت بازرسی آقایان و خانم ها و در وضعیت های مختلف از قبیل پرده پایین و بسته، پرده بالا در حین خروج وسایل، و در محل نشستن اپراتور در کنار دستگاه انجام شد. اندازه گیری پرتوهای X به وسیله دستگاه آشکارساز این پرتوها، مدل Smartlon، صورت گرفت. نتایج حاصل از اندازه گیری با استفاده از آزمون های آماری علامت و آزمونt مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت و میزان پرتو x با حد مجاز استاندارد شغلی انجمن دولتی متخصصین بهداشت صنعتی آمریکا (ACGIH) که μsvh-1 25 می باشد، مورد مقایسه قرار گرفت.
نتایج
میانگین کل میزان پرتو x اندازه گیری شده برابر با 73/0 ±68/2 بود. در وضعیت پرده بالا این میانگین پرتو 75/1 ±25/4، در وضعیت پرده پایین، 2/1±5/2، و در کنار دستگاه این میانگین 07/0 ±3/1 بود. میزان پرتو اندازه گیری شده در قسمت آقایان، 24/1 ±07/4 و در قسمت خانم ها، 13/0 ±3/1 بوده است. همچنین میزان پرتو اندازه گیری شده در دستگاه RAPISCAN، 61/0 ±07/2 و در دستگاه HEIMANN، 34/1±3/3 بدست آمد.
بحث: هرچند که میزان پرتو X در تمامی حالات فوق پایین تر از حد مجاز شغلی می باشد، ولی در هر حال تماس با این پرتو حتی در دوزهای پایین می تواند عوارضی را برای انسان به همراه داشته باشد، بنابراین به پرسنل شاغل در این واحدها باید آگاهی بیشتری در مورد خطرات پرتو و نحوه کار کردن ایمن با آن داده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p440619 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!