بررسی آگاهی و نگرش سربازان یک واحد آموزشی منطقه جنوب شرق کشور در خصوص بیماری ایدز

چکیده:
مقدمه
ایدز یکی از بیماری های عفونی جدی در دنیاست که به سرعت رو به افزایش است و در حال حاضر بهترین راه کنترل آن آموزش جامعه و ایجاد نگرش منطقی نسبت به این بیماری به خصوص در گروه در معرض خطر یعنی جوانان می باشد.
مواد و روش کار
این بررسی یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی (Cross-sectional) می باشد که با هدف تعیین و ارزیابی آگاهی و نگرش سربازان در یک واحد نظامی منطقه جنوب شرق کشور در خصوص بیماری ایدز در تابستان 1383 انجام گرفته است. در این پژوهش از بین 1500 سربازی که جهت انجام رزم مقدماتی وارد پادگان شده بودند 240 سرباز به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه خود - ایفا بود که بعد از تعیین روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت و آگاهی و نگرش سربازان در خصوص بیماری ایدز، مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
میانگین سنی سربازان 2/3 ± 35/21 بود و 6/76 درصد از مشمولان تحصیلات دیپلم به بالا داشتند. مهم ترین منبع کسب اطلاعات سربازان در مورد ایدز به ترتیب دروس مربوط به اساتید (4/85 درصد)، خانواده و دوستان (4/75 درصد)، روزنامه و مجله (6/68 درصد)، رادیو و تلویزیون (8/30 درصد) بود. میانگین نمره آگاهی سربازان 29/27 و میانگین نمره نگرش 32/3 بود که هر دو در سطح متوسطی قرار داشت. رتبه آگاهی و نگرش سربازان با متغیر سطح تحصیلات سربازان رابطه معنی داری را نشان داد (001/0 = P).
بحث: برخلاف سایر مطالعاتی که در کشورهای دیگر صورت گرفته، در این مطالعه نقش تلویزیون و رسانه های گروهی در اطلاع دهی به افراد کم رنگ تر از سایر منابع اطلاعاتی بوده است. میانگین آگاهی سربازان هر چند نشان دهنده اطلاع نسبتا خوب گروه مورد مطالعه بود، در عین حال سوء تعابیر قابل توجهی در بین سربازان، به ویژه در خصوص بیماران مبتلا به ایدز وجود داشت. با توجه به یافته های این مطالعه پیشنهاد می گردد که کلاس های آموزشی جداگانه ای برای سربازان دارای سطوح مختلف تحصیلی برگزار گردد و ارتقاء سطح آگاهی های سربازان در خصوص ایدز با استفاده از استراتژی هایی چون بهره گیری از آموزش توسط اساتید و استفاده از رسانه های جمعی به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
101
لینک کوتاه:
magiran.com/p442283 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!